Banja Luka incidens
 
Címkép: Jastrebek Udbina repülőterén | Forrás: Aircraf Wiki
 
Deny Flight hadművelet, "Banja Luka incidens"
1994. február 28.
A Boszniai Szerb Köztársaság hat J-21 Jastreb és két J-22 Orao gépe megsértette a NATO repüléstilalmi zónáját.
Őrjáratozó F-16-osok nemsokára befogták őket...
 

 
   1994 február 28-án a Boszniai Szerb Köztársaság hat J-21 Jastreb és két J-22 Orao gépe megsértette a NATO repüléstilalmi zónáját a "Deny Flight" hadművelet alatt Banja Luka-tól délre. A gépek a Novi Travnikban lévő "Bratstvo" katonai gyárat bombázták. A nyolc gépet először az 526. "Black Knights" század őrjáraton lévő "Knight 25" hívójelű gépe észlelte. A magyar légtérben őrjáratozó NATO korai előrejelző gép (NAEW - NATO Airborne Early Warning) a távolság és a domborzat miatt csak pár perccel később tudta azonosítani a szerb gépeket.
   06:35-kor az USAF 526. "Black Knights" vadásszázadából két F-16-os, a "Black 03" és a "Black 04" őrjárat közben vektorokat kapott a szerb gépek felé. Az F-16-osok nemsokára befogtak hat J-21 Jastrebet és két J-22 Oraot. Az USAF gépek szabályszerűen két alkalommal is rádiós figyelmeztetést adtak le a tilalmi zóna elhagyására ("land or exit the no-fly zone or be engaged"). A szerb gépek ezt figyelmen kívül hagyták, bombáikat oldották, a célt eltalálták. Ezt észlelve az F-16-osok a NATO ilyen körülményekre alkalmazott "single key" (egyetlen kulcs) eljárását követve 06.43-kor James Cumbery ezredes a NATO Vicenzai Parancsnoksági Központjából engedélyt adott a támadásra. Az F-16-osok 06:45-kor beavatkoztak.
   A "single key" eljárás lényege, hogy mindössze egyetlen engedélyre van szükség, és a Kombinált Légi Műveleti Központ (Combined Air Operations Center - AOC) támadási parancsot adhat ki az érintett repülőgépek számára.
 
G. "Wilbur" Wright akkori gépe a három győzelmi csillaggal 2009-ben.
 
   Robert G. Wright százados AIM-120 AMRAAM rakétát indított, és eltalálta a befogott Jastrebet 1580 méter magasságban. A többi Jastreb ezt észlelve menekülőre fogta, és alacsonyra süllyedve igyekezett vissza Udbina bázisára. Hegyvidéki terepen, 100 méter körüli magasságban repülve próbáltak elrejtőzni a vizuális felderítés és a radarbefogás elől. Wright követte őket és gyorsított, hogy az AIM-9 Sidewinder indítási tartományába kerüljön. Mikor befogta a Jastrebeket, két rakétát indított két célra, és látta ahogy azok becsapódnak a szerb gépekbe. Ekkor Wright "bingó üzemanyag"-ot jelentett és lehívta az őt fedező Scott F. "Zulu" O'Grady századost, folytassa ő a támadást. Wright kivált, O'Grady belépett.
   O'Grady némi manőverezés után befogta a célt, Sidewindert rindított, de a találatot nem lehetett megerősíteni. O'Grady is "bingó üzemanyag"-ot jelentett, és végül mindketten egy Adria felett kőröző KC-135 Stratotanker felé indultak. Ekkor még nem tudták, de O'Grady rakétája is elvégezte dolgát.
   Az 526. vadászrepülő század egy másik F-16-os géppárja - "Knight 25" és a "Knight 26" - is útban volt a harcérintkezés területe felé. Három menekülő Jastreb maradt, az Oraok eltűntek. 06:50-kor "Knight 25" hívójelű S.L."Yogi" Allen százados befogta az egyiket. A J-22-es nagyon alacsonyan repült, de sikerült mögé kerülnie. Sidewindert indított, és találatot ért el, majd délnek fordult, ahol "Knight 26" hívójelű John "Jace" Meyer ezredes befogott egy másik, északnyugat felé menekülő gépet. Egy percnyi üldözés után a radarkapcsolat megszakadt, ezért az F-16-osok megszakították a támadást. A radarkapcsolat elvesztésétől függetlenül már nagyon közel volt a repülési tilalmi övezet határa, így az F-16-osoknak mindenképpen ki kellett volna válniuk a harcból. A NATO nem tevékenykedhetett Bosnyák légtérben.
 
Stephen L. "Yogi" Allen százados gépe, 1994
 
   A hat J-21 Jastrebből mindössze egyetlen gép szállt le - az is sérülten -, a krajinai Udbina légibázison. Az USAF jóváírt Robert Gordon "Wilbur" Wright századosnak három győzelmet: egy AIM-120 AMRAAM és két AIM-9 Sidewinder találatot. Wright gépe az F-16C-40, No.89-2137/RS volt. Egy győzelmet írtak jóvá Stephen L. "Yogi" Allen századosnak (F-16C-40 No.89-2009/RS).
   A szerbek elismerték a veszteséget, de nem négy, hanem öt gépre. Az ötödik gép menekülés közben az egyik rakéta robbanási hatósugarában repült, megsérült, a gép függőleges vezérsíkját érte repesztalálat, de nem zuhant le, végül az üzemanyag elfogyása miatt esett le. Ez lehetett O'Grady rakétája.
 
  Mi volt a hat J-21 Jastreb és a két J-22 Orao feladata?
 
   Az információ
   A Srpska Köztársaság hadseregének vezetése olyan információkhoz jutott, hogy az Ubdinához közeli Novi Travnik "Bratstvo" fegyvergyárban megkezdték a legújabb önjáró többfunkciós rakétavető, az M-87 "Hurricane" akkumulátorának gyártását. Az M-87 a JNA egyik legveszélyesebb fegyverének számított a maga 50 kilométeres hatótávolságával. A hadvezetés sürgős intézkedések meghozatala mellett döntött. 92. légideszant dandár (MABR) Udbina repülőtéren települt egysége parancsot kapott, hogy szervezzen támadást a gyár ellen. Akkor nem gondolták, hogy a támadás végrehajtása a Srpska Köztársaság V és PVO hadseregének egyik legtragikusabb pillanatához vezet.
 
   A felkészülés
   A 27. és a 28.csapásmérő század (Lbae) pilótáit a támadást megelőző napon, február 27-én, vasárnap reggel hívták össze. Nem volt minden pilóta otthon, de végül telefonálgatások után többen is megérkeztek a Banja Luka-i parancsnokságra. A küldetés a végrehajtására kizárólag önkénteseket kértek, és csak nekik mondták el, hogy mi lesz a feladat.
   A 28. Lbae akkori vezetője, Vukmirovic a kiválasztott pilótáknak elmondta, hogy a feladat nagyon kockázatos, hozzátette, "lehet, hogy nem térünk vissza ebből a feladatból". Mindenkit figyelmeztetett, hogy ne szóljanak senkinek az akcióról. Ezután a dandár parancsnokával együtt körülbelül 11 órakor busszal elindultak Udbinába. Hat olyan pilóta volt, aki egy évnél tovább nem harcolt volna. Köztük volt Vlacic és Vukmirovic is. A buszok megérkeztek az udbinai repülőtérre, ahol Studen és Zarić pilóták csatlakoztak hozzájuk.
   Az eligazításon végül úgy döntöttek, hogy a feladatot brutális repüléssel hajtják végre. Alacsonyan repülnek, majd nagy magasságba ugranak, és onnan zuhannak a célpontra.
 
   Az akció
 
   Február 28-án reggel repülõtéren a pilóták és a gépek is készen álltak a feladatra: hat J-21 Jastreb gép a szerb hadsereg 105. Krajina desszant dandárjától és két J-22 Orao a VRS 92. vegyes légideszantjából. A terv szerint, ha a NATO járőrözésbe kezd, a hadműveletet elhalasztják. Minden VOJIN egység működött, és az AS-74 kijelzőjén pontosan ez volt a helyzet, a NATO megjelent. A felderítés a NATO-erők közötti kommunikációt is figyelte.
   Mint sok más helyen, a szerbeknél is szolgáltak VOJIN egységek. A VOJIN egyik alapfeladata a légtérfigyelő adatok továbbítása annak érdekében, hogy minden katonai egység teljes körű radaradatokat kapjon a légi helyzetről, az AS-74 automatizált rendszer pedig feldolgozza ezeket az adatokat. A rendszernek viszont számos korlátja és hibája van. A leggyakoribb hiba a cél kijelzett- és tényleges pozíciója közötti eltérés (ok: adatátviteli sebesség és minőség). Gyakori volt a jelek hibás leolvasása, félreértelmezése is. Az ellenség elektronikus ellentevékenysége is ronthatja a helyzetet, hamis célpontok jelennek meg a kijelzőn, a valódiak pedig kevésbé látszanak, vagy teljesen eltűnnek.
   Uglješa Peulic ezredes volt a V és a VRS PSO parancsnoka. A parancsnokságon nem tudták eldönteni, hogy az akcó indítható-e vagy sem. Reggel 5 óra körül a kezelők tájékoztatást adtak a légi helyzetről, de az nem volt egyértelmű. Felvették a kapcsolatot a V. Parancsnokság osztályvezetőjével, Periccel, hogy eldöntsék mi legyen. Peulic és Peric közötti kommunikáció során viszont feltehetően félreértés történt. Végül Peulic úgy döntött, elindítja az akciót és kiadta a parancsot.
   Hétfő reggel, hat óra. Először hat J-21 Jastreb szállt fel. A 24207, 24220, 24257, 24259, 24275 és 24406 számú gépek után indult a két J-22 Orao. A hat Jastreb három párban repült: Vukmirovic-Studen, Crnalic-Zarić és Mikerevic-Pesic. A harmadik pár nem csak bombát dobott, hanem az ő feladatuk volt az akció hatásainak ellenőrzése is. A hat gép párszáz méteren repült, de Kljuc térségében magasabbra emelkedtek. Vlačić, az egyik Orao pilóta fedezte fel, hogy a NATO-erők amerikai F-16-osai a közelben vannak. Az amerikai vadászok rádióforgalmazását elkapva figyelmeztette a Jastrebeket. A Jastrebek vezére azt válaszolta, hogy látják a gépeket, de rámennek a célpontra. A Jastrebek kiváló látási viszonyok között tökéletesen hajtották végre a támadást a Novi Travnik-i Bratstvo fegyvergyár ellen, majd visszfordultak Udbina irányába. Az Oraok a tartalékcélpontra, a bugojnói "Slavko Rodic" lőszergyárra mentek.
 
   Az F-16-osok támadása
 
   A szerb verzió
   A túlélő Jastreb pilóták szerint az amerikai F-16-osok Novi Travnik felett fogták be őket, az amerikaiak figyelmeztetését akkor kapták, amikor Konjic felett voltak. Kezdetben a Jastreb pilóták nem tudták, hogy befogták őket. Erre csak akkor jöttek rá, amikor a Zvezdan Pesic pilóta gépe Šipov felett találatot kapott és még a levegőben felrobbant. Pesic a robbanásban halt meg. Vukmirovic és Zarić nem messze repültek Pesic gépétől. Ők szintén találatot kaptak. Ranko Vukmirovic Gerzov közelében egy dombtetőn csapódott földnek, gépe átfordult, Vukmirovic nem tudott katapultálni, a kabinban halt meg. Goran Zarić Bravsko falu felett kapott találatot, katapultált, de nem volt elég magassága, a földbe csapódva szörnyethalt. Uroš Studen pilóta gépét Jajce közelében találták el, katapultált, túlélte. Zlatko Mikerevic gépt Kljuc közelében támadták meg, később katapultált, és túlélte. Egyedül Zlatan Crnalicnak sikerült leszállnia 24275-ös lajstromszámú gépével, annak ellenére, hogy a J-21-es súlyosan megsérült.
   Négy Jastreb semmisült meg a támadásban közvetlen rakétatalálat miatt, egy ötödik pedig később esett le; egy távolabb robbanó Sidewinder repeszei okoztak sérüléseket függőleges vezérsíkján. A pilóta szerint ettől még hazaért volna, de üzemanyaga elfogyott, katapultálnia kellett.
 
   Az amerikai verzió
   A NATO változat kicsit más, de lényegében ugyanaz. Először három rakétát lőttek ki: az elsőt 06.45-kor, a másodikat 06.47-kor, a harmadikat 06.48-kor. Ezeket "Black 03" és a "Black 04" indította. A negyedik rakétát "Knight 25" indította 6.50-kor. Négy szerb gép esett le egymás után: az első Šipova, a második Mrkonjić Grad, a harmadik Sanski Most, a negyedik pedig Kapuljah felett. Az amerikai jelentések szerint három pilóta azonnal meghalt, amikor gépük tűzgolyóvá vált, a negyediknek még sikerült kijutnia a gépből. Két szerb gép sikeresen elmenekült az F-16-osok elől. Később kiderítették, hogy az egyik a a Banja Luka melletti Mahovljani repülőtér közelében leesett (ez volt Mikerevic gépe), a másik visszatért az Udbina repülőtérre (ez volt Zlatan Crnalić százados gépe).
   A három győzelmet arató Robert J. "Vilbur" Wright kapitány egy AIM-120 AMRAAM és két AIM-9 Sidewindert indított. Áldozatai sorrendeben Pesic, Vukmirovic és Zarić voltak. A negyedik Jastrebet eltaláló Steven L. "Yogi" Alen kapitány egy AIM-9 Sidewindert indított. Ő lőtte le Uroš Studen gépét.
   Ami a szerkesztőnek feltűnik: Az Ubinéban leszállt Zlatan Crnalić J-21-es pilóta gépét ki, mikor és mivel támadta? A gép repesztalálatokat kapott, tehát rakétának kellett lennie, de ki indította? Lehetséges, hogy a közelében repülő egyik társára kilőtt rakéta repeszeiből kapott...?
 
   Az akció után
 
   A levegőben zajló dráma csak a Jastrebeket érintette, a két modernebb J-22 Orao feladatuk sikeres elvégzése után a füvet súrolva el tudott tűnni a helyszínről. Szétváltak és az egyik Kupresen keresztül visszatért Udbine reptérre, a másik a Neretva-völgyön keresztül menekült. Az F-16-osok nem vették észre őket.
   Udbine repülőterén ezalatt a gépek visszatérésére vártak. Az első pilóta aki leszált, Vlačić volt az egyetlen J-21-essel, őt később a két Orao pilóta követte. Rajtuk kívül senki nem jött, a formációból csak ők maradtak.
   Az akciót túlélő minden pilóta visszatért Banja Lukába.
   A túlélőknek megparancsolták, hogy ne beszéljenek erről az eseményről. Az elesett pilóták adataiból eltávolították, hogy az elhunyt "pilóta" volt. A támadócsoport tagjainak aktáiból mindent eltávolítottak. Állami bizottságot hoztak létre az incidens kivizsgálására. A vizsgálatot V. parancsnok és Nikovic PVO VRS tábornok végezte. Az SVK jelentése szerint a pilóták Krajina elnökének és az SVK parancsnokának tudta nélkül vettek részt a küldetésben. Az SVK 105. légideszant dandár parancsnokát, Dopuza alezredest az esemény miatt több hónapra felfüggesztették. A vizsgálat szerint a feladat megtervezése és végrehajtása kudarcot vallott. Perićet, a VRS 92. vegyes légideszant parancsnokát az indoklás szerint csak a siker vágya vezérelte. A repülőtéren vita folyt közte és Dopuđ a 105-ös számú Vbr SVK tisztje, illetve a pilóták között a repülés típusáról. Az egyik javaslat az alacsony/alacsonytámadás sémát preferálta, de a parancsnok ragaszkodott ahhoz, hogy a feladatot alacsony/ugrás magasra séma szerint hajtsák végre, ahelyett, hogy egyből a célpontra támadnak. A pilóták ezzel értettek egyet, mert nem akartak a bombák robbanásának hatósugarában lenni, annak kockázatai miatt.
   Az akciót tehát az alacsony/ugrás magasra séma szerint hajtották végre, és emelkedés közben fedezték fel őket a NATO gépek...
   Az akcióban részt vevő pilóták mind remekeltek. Később Nemanjić parancsára az életüket vesztett pilóták Ranko Vukmirović, Goran Zarić és Zvezdan Pesić posztomusz kitüntetést kaptak. "Order of Karađorđe's Star" (Orden Karađorđeve zvezde) kitüntetést kapott Uroš Studen, Miljan Vlačić és Zlatan Crnalić, illetve az Orao pilóták, Ilija Mijatović és társa (nevét nem sikerült megtudnom).
    A horvát hadsereg Udbina repülőtér elfoglalásakor három Jastrebet talált: két J-21 Jastrebet, No. 24252 és 24146, illetve egy No. 24407 lajstromszámú IJ-21 Jastrebet.
   A J-21 együléses támadó, az NJ-21 kétüléses oktató-támadó, az IJ-21 pedig felderítő.
   A No.24160 számú Jastrebet emlékrepülésekkor használják az életüket vesztett pilóták tiszteletére.
   A No.24275 számú Jastreb Zlatan Crnalić százados gépe volt, mely jelenleg is megtekinthető a Banja Luka melletti Mahovljani repülőtéren.
 
   Zlatan Crnalić százados személyes bezsámolója
Crnalić a Banja Luka-i Nezavisne Novine riporterének beszélt 2015. november 5-én a történtekről:
   "Aznap délelőtt az akkori krajnai Udbinából hat gépet kértek a feladathoz, mely egy novi travniki fegyvergyár bombázása volt. Bár semmilyen harci feladat nem rutinszerű, nem nagyon tartottunk a NATO gépeitől. Addig is repültünk a tiltott övezetben, helikopterekkel és repülőgépekkel is, de soha senki nem támadott minket. Egyébként mindig figyelmeztettek, szóval nem ez volt az első alkalom. Láttuk az F-16-osokat, átrepültek felettünk, tudni akarták mit csinálunk ott. Ott voltak, figyelték, hogy mit csinálunk, és kifordultak, de aztán visszajöttek. Szerintem minden közvetlenül a gyár bombázása előtti pillanatokban kezdődött, mert akkor már rájöhettek mi fog következni. Különböző oldalról támadtuk a célt, és amikor végeztünk, hazafelé vettük az irányt. Abban a pillanatban nem is tudtam, mi történt. Csak megéreztem hogy csata van. Váratlan dolog, hogy ez megtörtént valahol mögötted, az ilyesmi nincs a terveidben. Épp maximális gázzal repültem, mikor találat ért. Alacsonyan voltam és igyekeztem eljutni Udbinéba. Kipróbáltam minden beállítást, a gép valahogy működött, aztán a hajtóművem landolás előtt leállt, úgyhogy vitorlázva szálltam le.
   A bázisra való repülése során nem tudta, mi történt kollégáival, mert tönkrement a rádiója is. A találat után Crnalić, egy szokatlan, máig sem megfejtett eseményre figyelt fel:
   "Udbina felé, alacsonyan repültem pöfögő hajtóművel, amikor egy F-16-os elhaladt mellettem. Amikor közeledni kezdett, enyhe manőverekbe kezdtem, mert azt hittem, hogy ágyúval fog támadni. Az is eszembe jutott, hogy így lesz időm katapultálni. De nem lőtt. Amikor másodszor is elhaladt mellettem arra gondoltam, látja, hogy sérült a gép, ezért már nem akar tüzelni rám. Az is lehet, hogy nem volt már mivel lőnie, nem tudom. Aztán kifordult és elment. Én meg továbbrepültem Donji Lapac és a reptér felé.”
   A riporter megkérdezte, van-e benne harag az őt lelövő pilótával szemben?
   "Nem, nincsenek csúnya érzéseim. Nekik is megvolt a feladatuk, nekem meg a sajátom. Ennyi. A haragnak nincs értelme. Mit érnék vele? A meghaltak családjai másként is viszonyulhatnak ehhez, ami érthető, de nekem nincs ezzel semmi bajom. Már "üresek" voltunk, fegyvertelenek és lassúak. Nem az én hibám, hogy nem volt az övével egyenrangú gépem, ez van... - nevetett - Ez nem olyan, mint a filmekben. Nem volt könnyű. Semmit sem láttunk egészen addig a pillanatig, amig meg nem történt. Sok szerencsére, némi tudásra, és a terep ismeretére volt szükségem ahhoz, hogy megmentsem magam."
   Rendben van, de ki lőtte le?
 
  Az amerikai F-16 pilóták:
  Robert Gordon "Wilbur" Wright százados (Bob G. Wright)
 
"Black 03"
F-16C-40G, No.89-2137, egysége: USAF 526. vadászszázad, 'RS'
Három megerősített győzelem
   
  Scott F. "Zulu" O'Grady százados
 
"Black 04"
F-16C Block 40E, No.89032, egysége: USAF 526. vadászszázad, 'RS'
Egy valószínű légigyőzelem
   
  Stephen L. "Yogi" Allen
 
"Knight 25"
F-16C-40E, No.892009, egysége: USAF 526. vadászszázad, 'RS'
Egy megerősített győzelem
   
  John "Jace" Meyer
 
"Knight 26"
F-16C-40E, No.89001 (?), egysége: USAF 526. vadászszázad, 'RS'
Nem aratott győzelmet
 
  J-21 Jastreb pilóták:
  Ranko Vukmirović százados, 1.osztályú pilóta.
  Meghalt akció közben
   
  Zvezdan Pešić százados, 1.osztályú pilóta.
  Meghalt akció közben
   
  Goran Zaric százados, 1.osztályú pilóta.
  Katapultált kis magasságban, meghalt
   
  Uroš Studen hadnagy.
  Katapultált Jajce közelében, túlélte
   
  Zlatko Mikerević százados, 1.osztályú pilóta.
  Katapultált Bravsko és Crkveno falvak közelében, 14.5 km-re nyugatra Ključ városától, túlélte.
   
  Zlatan Crnalić százados, 1.osztályú pilóta.
  Sr.nr.24275-ös J-21 Jastreb gépével szerencsésen landolt Udbina bázison. A gép súlyosan megsérült, de javítás után újból repült.
 
  J-22 Orao pilóták:
  Ilija Mijatović százados, 1.osztályú pilóta.
  Rendben visszatért.
   
  ... százados, 1.osztályú pilóta. (nevét nem sikerült megtudnom)
  Rendben visszatért.

 
Az egyetlen pilóta, aki a J-21-esek közül le tudott szállni:
Zlatan Crnalić százados 2018-ban egy régen a jugoszláv légierőnél is szolgálatban álló Lockheed T-33 "Shooting Star" előtt áll.
Fotó: Gregor Mayer/picture-alliance/dpa/AP Images
 
Soko NJ-21 Jastreb csapásmérő, oktató és támogató repülőgép.
 
 
Order of Karađorđe's Star
Orden Karađorđeve zvezde
 
Szerbia legmagasabb polgári és katonai kitüntetése
 
   Reakciók
   Belgrád
   Belgrádban másnap bejelentették, hogy a NATO vadászgépei hétfő délelőtt lelőttek négy repülőgépet, melyek megsértették a repülési tilalmat. A belgrádi jelentés csak annyit közöl, hogy nem jugoszláv gépekről volt szó.
   Egyes belgrádi források szerint a hétfő délelőtt lelőtt gépeken minden bizonnyal a ,,JNA" (jugoszláv néphadsereg) jelzés volt, nem pedig „JA" (jugoszláv hadsereg) jelzés. Az előzőt a régi Jugoszlávia használta, az utóbbit az újonan létrejött „Kis-Jugoszlávia" légiereje.
   Szerkesztő megjegyzése: Megfigyelők véleménye szerint a „JNA" jelzést az összes háborús fél használhatta, hogy elkerülje a felelősségre vonást a légtérzárlat megsértéséért.
   Brüsszel
   Egy brüsszeli közlemény négy Galeb [Szerk.: Jastreb volt] típusú szerb repülőről tett említést, melyeket Banja Luka körzetében semmisítettek meg. Közölték, ez az első eset, hogy a NATO szerb repülőgépeket lőtt le. A légtérzárlat megsértését rengetegszer regisztrálták, de eddig még nem léptek közbe.
   NATO megerősítés:
   A hétfő reggeli légiakcióra az ENSZ BT tavaly áprilisban elfogadott 816. számú határozatának értelmében került sor- közölte a NATO szóvivője Brüsszelben -, azaz annak formálisan semmi köze nem volt a "Banja Luka incidens" fejleményeihez. Az ENSZ Biztonsági Tanácsának említett határozata repülési tilalmat rendelt el Bosznia légterében, amelynek ellenőrzésére és betartatására a NATO légierejének adott felhatalmazást. Ez utóbbi kapcsán a szóvivő külön is emlékeztetett arra, hogy az ENSZ-mandátum „valamennyi szükséges eszköz" igénybevételét lehetővé teszi a légtérzárlat érvényesítése érdekében.
   Az atlanti szövetség gépei az észak-olaszországi támaszpontokról felszállva napi 24 órás járőrözést tartottak a térségben, s ennek keretében eddig mintegy 12 ezer bevetést hajtottak eddig végre Bosznia légterében. Korábban - hivatalos jelentések szerint legalábbis - csak helikopterek sértették meg a légi tilalmat, melyekkel szemben a NATO, illetve ENSZ parancsnokságokon „túlzottnak" minősítették egy légicsapás esetleges alkalmazását.
   A hétfőn reggel az északboszniai Banja Lukáról felszállt összesen hat, Galeb [Szerk.: Nyolc gép volt, két Orao és hat Jastreb] típusú szerb harcigép közül négyet még abban a térségben, Zenica városa felett érte az amerikai kötelékbe tartozó F-16-osok támadása, miután nem reagáltak az az F-16-osok figyelmeztetéseire, illetve leszállásra vonatkozó jelzéseikre - közölte az atlanti szövetség szóvivője.
   Nápolyi megerősítés:
   A NATO déli parancsnokságának nápolyi központjában is megerősítették hivatalosan négy Galeb [Szerk.: Jastreb] típusú szerb repülőgép lelövését a boszniai légtérben. A parancsnokság szóvivője közölte, hogy két F-l6-os típusú amerikai gép az olaszországi Avianóban lévő légi támaszpontról szállt fel. Feladatuk az volt, hogy érvényt szerezzenek a Bosznia felett elrendelt repülési tilalomnak. Belgrád cáfolta, hogy a lelőtt repülőgépek szerbek voltak. Az első olasz híradások ezzel kapcsolatban azt emelik ki, hogy jelentések szerint az incidenst megelőzően szerb és horvát repülőgépek egy muzulmán fegyverraktárt bombáztak Boszniában, s a négy lelőtt repülőgép valószínűleg a támadók között volt. [Szerk.: a Bratstvo fegyvergyár volt]
   Az orosz reakció:
   Oroszország részletekbe menően elemzi a helyzetet, miután Boszniában a NATO légierejének gépei lelőttek négy szerb harci repülőgépet - derült ki az orosz külügyminisztérium magas rangú illetékesének hétfői délutáni közleményéből. Az Interfax által név nélkül idézett forrás szerint megtörtént, amitől Moszkva tartott. Nevezetesen az, hogy bekövetkezhet a szemben álló felek valamelyikének részéről a rendezést fenyegető provokáció. Moszkva máris felvilágosítást kért a jugoszláviai ENSZ-erők parancsnokságától. A választ ismertetve a diplomata elmondta: a boszniai szerbek repülőgépei a muzulmánok egyik hadiüzeme elleni bombázásról tértek vissza támaszpontjukra, amikor a NATO harci gépei lelőtték őket. Az orosz diplomata szerint amenynyiben valóban ez történt, a szerbek megsértették a Bosznia feletti katonai repülések tilalmára vonatkozó tavalyi ENSZ határozatot.
 
Szerkesztő megjegyzése: Amikor még nem tudták, honnan indultak a gépek, brüsszel kiadott egy közleményt, mely szerint "...a szerbeknek egyetlen olyan repterük van, ahonnan ezek a gépek felszállhatnak és ez Banja Luka, ahol viszont ENSZ- megfigyelők vannak." Úgy tűnik, aznap reggel nem volt ott egy sem...
Illetve, a gépeket következetesen Galeb-ként említik, ám a J21 Jastreb és a G-2 Galeb könnyen összekeverhető. A Jastreb a SOKO G-2 Galeb továbbfejlesztése.
 
   Utóhatás
   Szerb támadás Tuzla ellen
   Mintegy válaszként, a boszniai szerb erők hétfőn, néhány órával a négy Jastreb lelövése után, heves támadást indítottak a muzulmán kézen lévő középboszniai Tuzla ellen. A Reuter televíziós tudósítói arról számoltak be, hogy a szerbek heves aknavető tüzet zúdítottak a városra. A muzulmánok viszonozták a tüzet. Az AFP értesülései szerint a tuzlai repülőtérre és környékére 16 lövedék zuhant. Áldozatokról a hírügynökségek nem tettek említést.
 
Források:
Wikipedia. Fordítás angol verzióból.
Stringfixer
AP Images
VAAJU
 

2022 01 29 (frissítve: 2022 02 03) | Légibázis

© Légibázis Since 1998