de Havilland Jr. halála
Fotó: A TG306 számú DH.108, mely Geoffry de Havilland halálát okozta Forrás: Netsearch
Geoffrey de Havilland Jr. halála - DH.108
1946 szeptember 27
 
Geoffrey de Havilland Jr. (1910.02.18 - 1946.09.27) a de Havilland művek tulajdonosának idősebb Geoffrey de Havillandnak a fia volt. Jó pilóta hírében állt, hibákat nem vétett, megbízható volt. Ő repülte az első, TG/283 oldalszámú prototípust is a Society of British Aircraft Constructors Airshow alatt (SBAC, Radtlett). A TG306 a második, immár nagysebességű prototípus volt, 45 fokos szárnnyilazással rendelkezett, hajtóműve a de Havilland Goblin 3 Turbojet volt. Ifjabb de Havilland mindössze 36 éves volt halálakor.

 
Adatok
Dátum:          
1946, szeptember 27.  17:40
Típus:
de Havilland DH.108 Swallow (Fecske)
Üzemeltető:
de Havilland Aircraft Company
Bejegyzés/szériaszám:      
TG306
C / n / msn: 
02
Halálesetek: 
Személyzet: 1 / Haláleset: 1
Egyéb halálesetek:
Nincs
Repülőgép károsodása:
Selejtezésre kerül (javításon túli sérülés)
Elhelyezkedés:
Egyesült Királyság, Gravesend, Temze torkolat, Medway, Kent
Feladat:
Sebességi- és manővertesztek
Indulási repülőtér:
Hatfieldi repülőtér, Hatfield, Hertfordshire (EGTH)
Célrepülőtér:
Hatfieldi repülőtér, Hatfield, Hertfordshire (EGTH)

 
Narratíva
A tervek szerinti feladat kísérleti repülés végrehajtása a DH 108 nagysebességű irányíthatóságának mérésére, illetve manőverezés alacsony tengerszint feletti magasságokban. A felszállás előtt döntöttek úgy, hogy az eredeti feladat befejeztével egy sebességi tesztet is elvégeznek, felkészülésként a sebességi világrekord megdöntésére. Kiválasztott terület a Temze torkolat feletti légtér volt, mivel a próbarepülésekre vonatkozó szabályok előírják, hogy azokat lakatlan terület felett kell végrehajtani.

A TG306 oldalszámú Swallow 17:26 órakor indult Hatfieldről egy rövid tesztrepülésre. A terv szerint de Havilland a tesztmanőverek után 10 000 lábra (3487 méterre) emelkedik, majd süllyedésbe megy át, miközben 0,87 Mach sebességre gyorsul, majd egy 650 mph (1046 Km/h) sebességű vízszintes sebességi tesztet hajt végre. 17:39-kor a repülőgép néhány mérföldnyire északkeletre volt Gravesendtől, a Cliffe felé haladt. Hajtóműve 3 300 lb nyomáson dolgozott, szemtanúk úgy jellemezték, hogy „a gép üvöltött”. A Swallow folyamatosan gyorsult, amikor 8000 lábon hirtelen minden elcsendesült, a Swallow szétesett. A roncsok a Themze torkolatánal Gravesend mellett az Estuary-öbölbe zuhantak.

A roncsok vizsgálata kimutatta, hogy a repülőgép a szárnyak túlterhelésének következtében szétesett. A jobb oldali szárny első csatlakozópontja tört el. A gyártó jelentése kimondja:

"A nagysebességű szélcsatorna-tesztek eredményei azt mutatták, hogy nagy Mach-számok esetén a szárnyak csűrői hatástalanná válnak, a vezérlés fordított irányába változik: az orr lebillen, és csökken a hosszirányú stabilitás. Úgy gondolták, hogy ezek együttes következménye volt a baleset alapvető oka, és a szárny leválása olyan helyzetet idézett elő, amiből nem volt kiút.

Összesen három DH 108 Swallow gépet építettek, és mindhárom pilótaéletet követelt. A DH.108 TG306 roncsait 1946. szeptember 28-án, a baleset utáni napon találták meg. Geoffrey de Havilland holttestére csak 1946. október 7-én akadtak rá, miután a víz Whitstable partjainál a fövenyre sodorta.

Amikor Geoffrey de Havilland holttestét megtalálták a Whitstable iszapjában, ejtőernyője érintetlen volt. A repülőgép a szétesés előtt heves hosszirányú pozitív-negatív hullámmozgásba kezdett. Ennek következtében de Havilland feje nagy erővel csapott a kabintetőnek és nyakát törte. Halála tehát még a repülőgép szétesése előtt bekövetkezett.

Egy másik pilóta, aki DH 108-al repült, Eric "Winkle" Brown kapitány is megtapasztalta Geoffrey de Havilland halálának körülményeit. Brown hasonló hosszirányú lengéseket szenvedett el egy próbarepülés során, ám a kapitány jóval alacsonyabb volt a 186 centis de Havillandnál így feje nem csapódott a kabintetőnek.

Geoffrey de Havilland Jr. utódja vezető tesztpilótaként John Cunningham lett.

Források:

  1. Watkins, David: De Havilland Vampire: A teljes történelem.
  2. Thrupp, Stroud, Egyesült Királyság: Budding Books, 1996. ISBN 1-84015-023-8.
  3. A pilóta haláláról: Night News - 1946. október 9., szerda
  4. Jelentés a pilóták temetéséről: North Rock - 1946. október 11., péntek
  5. Repülési magazin, 1946. október 3.
  6. Vizsgálóbizottsági jelentés, 1947
 

 
de Havilland DH-108 Swallow
TG306
de Havilland DH-108 Swallow
TG306
de Havilland DH-108 Swallow
de Havilland a TG/283 előtt
 
de Havilland DH-108 Swallow
TG306 roncsai
de Havilland DH-108 Swallow
TG306 roncsai
de Havilland DH-108 Swallow