Su-24 történetek
 
Címkép: A 2014 nyarán nagyjavítás után átadott 20-as oldalszámú és 1341605 szériaszámú Su-24M repülés közben.  |  Pinterest
Szuhoj Su-24 történetek
Ukrán Szu-24-esek a háborúban – az utolsó felvonás?
 
   Az Ukrajna által megörökölt közel 250 többféle típusváltozatú Szuhoj Szu-24-ből a 2022-es háborúig mintegy 25 egység volt alkalmas a harcra. A többi 24-es különböző repülőtereken volt félreállítva.
Leállított repülőgépek egy ukrán bázison.
   A viszonylag kis számú felszállásra képes repülőgép ellenére az ukrán Szu-24-esek aktívan részt vettek és részt vesznek az Oroszországgal vívott háborúban, sőt az elszenvedett veszteségek ellenére mindkét fél jelentéseiben folyamatosan említik őket.
   Ukrajna hét Szu-24-esekkel felszerelt ezredet kapott - a 7. BAP-ot Starokonstantinovban, a 29. BAP-ot Berdyanszkban, a 69. BAP-ot Ovruchban, a 230. BAP-t Cserljanyban, a 727. BAP-ot Kanatovóban, 806. BAP Luckban és 947. BAP Dubnóban. Összesen körülbelül 90 Szu-24 bombázó és 120 modernebb Szu-24M.
   Két felderítő repülőezred is állomásozott Ukrajnában, Szu-24MR felderítőkkel - ebből 12 repülőgép a 48. OGRAP-ban (Kolomiya) és 23 darab az 511. ORAP-ban (Buyalyk) volt, összesen 35 Su. 24MR.
   A csertkovói rádióelektronikai hadviselés 118. légiezredében (OAP EW) még 6-8 Szu-24MP zavarógép is volt.
   Bár a Szu-24M a szovjet gyártmányú irányított fegyverek széles skáláját képes volt használni, az ellenségeskedés során valójában csak „vacak öntvényvasat” és vizuális célzással dobott NURS-t használtak. Nyilvánvalóan ennek oka a repülőgépek fedélzeti navigációs és irányzórendszereinek nem kielégítő állapota, valamint az, hogy a nagy pontosságú fegyverek használatára a személyzet gyengén volt kiképezve.
   2014 májusában kiteljesedett az ellenségeskedés Donbászban a DPR/LPR milícia és az ukrán hadsereg között. A 7. BrTA-tól kezdetben egy négy Szu-24MR-ből álló csoportot vontak be, amely Mirgorod, Kanatovo, Chuguev és Kulbakino repülőtereiről hajtott végre felderítést mind a harcterületen, mind az Orosz Föderációval közös határon. Ezek a repülések nem voltak túl gyakoriak, például 2014 júliusában a legtöbbet repült legénység mindössze 7 bevetést hajtott végre.
   A 2014. tavaszi-őszi hadjárat során a 7. BrTA mintegy 150 bevetést hajtott végre egy bombázó elvesztésével és a felderítő repülőgépek megrongálódásával.
   2014 novemberében a NARP (Nikolaev Repülőgépjavító Vállalat) átadta az első utánpótlást a 7. dandárnak, egy nagyjavított Su-24M bombázót (41-es oldalszám, 1041636-os sorozatszám). A gép már az újszerű "pixel" álcázást kapta, azonban meg kell jegyezni, hogy ezt a repülőgépet még 2004-ben küldték az üzembe... vagyis a javítás 10 évig tartott.
   2014 nyarán a 0741612, 0741613 és 0741607 sorozatszámú Szu-24MR felderítő repülőgép került javításra a NARP-ba, amelyek pixel álcázást és sárga oldalszámot kaptak. Kigördült a Su-24M (oldalszám: 20, Sn. 1341605) bombázó is, ami 2012-ben került a gyárba. A Sárga 60, Sn.0741613-as Su-24MR csak 2018 végén került ki a gyárból, a javítás több mint 4 évig tartott. 2019-ben fejezték be a Sárga 08-as javítását, és csak 2020-ban a 2014 nyara óta ott szomorkodó 0741607 számú Sárga 54-est. A Sárga 44, 1041650-et csak 2021-ben adták át.
   2014-től 2021-ig a NARP négy Szu-24M bombázót és három Su-24MR felderítőt nagyjavított, átlagosan évente egyet, és csak egyszer hármat azonos évben. Nos, érdemes megemlíteni, hogy a Szu-24 szabványos javítási ideje 120 munkanap, azaz kevesebb, mint hat hónap...
   2020 nyarán a NARP-nál 5 db Szu-24M volt, ebből 3 db azonnal leírásra került (sorozatszámok - 0915344, 0915340, 0915342), majd a maradék kettő javítása finanszírozás hiányában lett leállítva (sorozatszámok - 0615315 és 06125318). 2020-ban befejezték a 0741607-ets (ez a már említett Sárga 54), majd elkezdték a 0915314-es javítását. Ezen gép a sorsa ismeretlen – az átadásról nincsenek adatok, de még ha ez meg is történt, háborús körülmények között naivitás lenne sajtóközleményeket várni erről.
   2017-ben 1,5 millió dollárért a NARP egy projektre tett kisérletet a Su-24MR felderítő módosításával. A tervek szerint ez lehetővé tette volna a valós idejű felderítést - vagyis az adatok továbbítását a gépről a parancsnoki pontra repülés közben. A próbákhoz az odesszai üzem még egy Szu-24MR-t is kapott. 2020-ban csökkentették a projekt finanszírozását, arra hivatkozva, hogy a tervdokumentációt megfelelő formába kell hozni. Tekintettel azonban a szolgálatban lévő Szu-24MR-ek kis számára, valamint a fedélzeti elektronika cseréjének és a földi bázisállomás létrehozásának meglehetősen magas költségeire, az ukrán hadsereg nem ragadta meg a lehetőséget.
   A 7. BrTA parancsnokhelyettese, Makszim Szikalenko ezredes, akit 2022-ben lőttek le és meghalt, 1995-től 2018 márciusáig mindössze 545 órát repült, azaz nagyjából évi 25 órát. Az általánosan elfogadott norma 100-120 óra... más légierőknél. A kiképzés tehtát nem lehetett túl acélos. Szikalenko 454 órával az ukrán pilóták között már tapasztaltnak számított.
   2019. augusztusában Ukrajna elindította a Szu-24 -esek MRO/Frissítési programját. A NARP augusztus 5-én jelentette be a Szuhoj iroda bevonásával programot. A modernizáció a 24M és a Szu-24MR gépeket érintette.
A Su-24MR modernizálás prototípusa.
 
2014
   A "kecskézés"
   Amikor 2014-ben, a véres kijevi Maidan után elkezdődött a krími tavasz és a donbászi felkelés, a 7. BrTA-ban felerősödtek az esetleges harcok előkészületei. A műszaki személyzet elkezdte "emelni" a gépek műszaki állapotát, a pilóták pedig jelentősen növelték a repülések intenzitását. Egy gyakorló repülés végén, egy Szu-24M (83-as oldalszám) leszállás közben lezuhant, a pilóta túl nagy sebességgel hajtotta végre a leszállást, aminek következtében a fő futómű talajérintéskor a gép megugrott ("kecskézett"). A pilóta azonnal reagált az RSS-el, ami megszüntette a „kecskézést”, ám ennek eredményeként a pálya következő érintése az orrfutóval történt. Az orrfutó ütközési túlterhelése meghaladta az engedélyezett értéket, és az orrfutómű eltört. A repülőgép orra esett, megtört és tűz keletkezett. A századparancsnok Denis Kachan ezredes és Panas Dudnik hadnagy katapultált, de a repülőgép teljesen leégett.
A 83-as oldalszámú Szu-24MR kiégve, lesodródva

   2014. március 21-én az ukrán légierő 7. dandárjához tartozó Szu-24M leszállás közben lezuhant Sztarokonstantinov közelében. A legénység mindkét tagja biztonságosan katapultált.
   2014. augusztus 20-án egy ukrán Szu-24M-et lőttek le az oroszbarát erők Luganszk régióban. Az ukrán hatóságok megerősítették, hogy a legénység tagjai biztonságosan katapultáltak.

   Troshin gépének lelövése
   Egyik ukrán navigátor, Troshin őrnagy szerint 2014 tavaszán még csak 5-6 Szu-24 tudott repülni. Eleinte főként felderítő jellegű feladatok voltak, sőt, június végén és július elején még Szu-24M bombázókat is használtak erre a feladatra. „Akkoriban ritkán és csak nagyon óvatosan dolgoztunk az ellenséges célpontokon – elvégre a terület sűrűn lakott.” A Szu-24MR a felderítést alacsony és közepes magasságból hajtotta végre, ami lehetővé tette a milícia légelhárító tüzérei számára, hogy megpróbálják leszedni az ukrán gépeket MANPADS alkalmazásával. Ez hamarosan be is következett, Troshin gépét lelőtték:
   2014. július 1-jén, 17 óra körül a milícia MANPADS rakétája eltalálta a 100 méteres magasságban repülő 11-es oldalszámú Szu-24MR felderítő bal oldali hajtóművét Szemenovka térségében, Szlovjanszk közelében. Jevgenyij Bulacik alezredes pilóta és Alekszandr Trosin őrnagy navigátor katapultáltak, életben maradtak. Az ukrán legénység szerint 4 rakétát lőttek ki a gépre, ebből három a kilőtt hőcsapdákba ment. A negyedik eltalálta a bal oldali hajtóművet és megrongálta az üzemanyagrendszert. Az üzemanyag-szivárgás ellenére az ukrán legénység úgy döntött, hogy visszatér a 330 km-re lévő Mirgorod-i bázisrepülőtérre. Naplementekor még a levegőben voltak, amikor kigyulladt a bal hajtómű, de a tűzoltó rendszer megbirkózott ezzel. Leszállás után a tűzoltók habbal fújták le az egész gépet.
A 11-es oldalszámú Szu-24MR sérült hajtóműve
   A meglehetősen súlyos sérülések ellenére a 11-es Su-24MR gépet három hónap alatt helyreállították. Egy "donorgép" hátsó szekcióját használva a teljes farokrészt lecserélték. 2021-re a gép nagyjavítási élettartama véget is ért, és ekkor raktárba került. 2022-ben állították újra szolgálatba.
 
11-es oldalszámú gép sérülése
11-es gép még repképes állapotában
Jevgenyij Bulatsyk ezredes, aki a megsérült 11-est irányította, 2018 óta a 7. BrTA parancsnoka.
 
   Jevgenyij Bulatsyk és Alekszandr Troshin a „Bátorságért” 3. fokozatát kapta. 2018-ban Bulatsik váltotta Nikolai Kovalenkót a 7. BrTA parancsnokát, és a a 2022-es háborút is ebben a pozícióban kezdte. Troshin visszavonult tartalékba, nem tudjuk, hogy mozgósították-e 2022-ben.

   A Fehér 27-es
   A felderítők veszteségei oda vezettek, hogy az ukrán hadsereg egyszerűen felhagyott az ilyen típusú felderítő repülésekkel a harci övezetben. Ennek csak a milícia örült, de nem sokáig, mert a Szu-24M bombázók viszont egyre gyakrabban vettek részt a Donbass elleni bombázásokban és csapásokban. A fegyverhasználat alsó határát ekkor 5000 méterben határozták meg, ami persze befolyásolta a csapások pontosságát és hatékonyságát. Feltételezhető, hogy az ukrán Szu-24M-eket meglehetősen aktívan használták az LPR határterületein, főként 500 kg-os OFAB-ot dobtak le. Ismert egy Szu-24M-pár augusztus 9-i csapása az Antratsit pályaudvaron is.
   Az egyik bombázót viszont utolérte a megtorlás, 2014 augusztus 20-án. A Szu-24M (Fehér 27) Hryaschevaty körzetében az LPR területén repült. A gépet Andrej Antonov tartalékos alezredes vezette és Alekszandr Karachov őrnagy volt a navigátor.
   Antonov elmondása szerint egy ütést éreztek a hajtóművek környékéről, a pilótafülkében füst és gőz jelent meg, és ekkor Antonov elvesztette uralmát a gép felett. A bombázó a meghatározott 5000 méteren repült, és Antonov szerint egy orosz Pantsir légvédelmi rendszer lőtte le őket. Később a gép roncsain végzett vizsgálatok szerint könnyen lehetett egy Strela-10 önjáró légvédelmi rendszer hőkereső rakétája is.
   Pantsir vagy Strela, akkor éppen mindegy volt, a legénységnek katapultálnia kellett, de néhány óra múlva visszakerültek a bázisukra. Az orvosi vizsgálat során megállapították, hogy Antonovnak gerincsérülései vannak, és letiltották a repülésről.

   Jurij Kireev őrnagy szökési kisérlete?
   2014. szeptember 8-án incidens történt, amelyet később egy Szu-24-es Oroszországba irányuló eltérítési kísérletének neveztek. Jurij Kireev őrnagy ezen a napon repült végig az orosz-ukrán határon a Szu-24MR N36-on. A navigátora, Svidomita úgy vélte, hogy Shostka város felett a Kireev levette a gépet a kijelölt irányról, hogy átrepüljön a határon és leszálljon Kurszkban. A navigátor követelte, hogy a parancsnok térjen vissza az általa meghatározott irányra. Hogy valójában mi történt a pilótafülkében, nem teljesen világos, talán néhány az ambiciózus navigátor volt túl bizalmatlan, vagy lehet, hogy a pilóta egyszerűen nem bízott a navigátorban. Így vagy úgy, egy idő után Kireev visszatért a „helyes irányra”, és a gép leszállt a bázison.
   A navigátor azonnal feljegyzést írt "a repülőgép Oroszországba való eltérítésének kísérletéről". Kirejevet először felfüggesztették, majd szeptember 22-én az SBU gondoskodó kezeibe került a "kunyhó pincéiben". A tapasztalt "specialisták" gyorsan bebizonyították, hogy Kirejev moszkvai, aki az új kijevi rezsimet nem tiszteli, negatívan viszonyul a akciókhoz, és nem rejti véka alá nézeteit kollégái körében. Egy hozzá látogatóba érkező papról azt állították, hogy GRU-ügynök, és rávette Kirejevet az árulásra. Kirejev pedig kiagyalta a szökés módját.
   Kirejev ráadásul feleségét Oroszországba küldte, és úgy tűnt, ő maga is el akart menni a nyári csaták során, de természetesen nem engedték - nem volt elegendő legénység. Aztán állítólag azt tervezte, hogy eltéríti a Szu-24-est az Orosz Föderációba területére, de az orosz földi szolgálatokkal való párbeszéd szinte lehetetlen volt és a navigátor akkori élethelyzete miatt akkor még ezt nem merte megtenni. Kireev két évig az ült az SBU pincéiben. A szökési kisérlet verziója viszont az ukrán bíróság számára sem bizonyult túl meggyőzőnek, és 2016-ban a bíróság további vizsgálatra küldte az ügyet. Vagy az SBU hozzáértően feldolgozta az anyagokat, vagy egyszerűen megváltoztatták a bíróság összetételét, de 2017-ben Jurij Kirejevet még 12 évre itélték a sikertelen „árulás” miatt.
 
2022 - től
   A 2022-es háborúban elszenvedett ukrán (és orosz) veszteségekről részletesen ezen az oldalon olvashatsz...
   A 2022-es háborúról egy riportban beszámoló pilóta is beszél a Szu-24-esről.
 
   Az invázió első óráiban az ukrán légierő az Antonov repülőtéri csata során legalább két Szu-24M típust vetett be a helikopterekkel bejuttatott orosz légideszant erők ellen.
 
   Hodakivszkij halála
   2022 március 21-én Vjacseszlav Hodakivszkij pilóta Szu-24-es gépét az ukrajnai Zaporizzsja Pokrovszkij körzetében orosz egységek lőtték le. A navigátor sikeresen katapultált, és életben maradt, Hodakivszkij meghalt. Hodakivszkijt kisérő gép pilótájának visszaemlékezése:
   "Repülésünk extrém volt, mint minden nap: "Sziréna, rohanás, a gép ellenőrzése... "Minden, kész!". Felszállás. Minden a szokásos módon zajlik repülés, feladat és akkor egy találat.... és aznap csak egyedül jöttem haza. Hodakivszkij az utolsó pillanatig és másodpercig az égen tartotta a gépet. Aztán egy másodperc, és egyedül maradtam a levegőben. Utolsó utasítása a támadásunk előtt ez volt: "VÁRJ, NE siess" - Nyugodtsága és türelme valami hihetetlen volt."
Vjacseszlav Hodakivszkij 60-as oldalszámú Szu-24-es gépe előtt 2022-ben
 
   "Promin" lövése
   Az orosz veszteségek is érzékenyek. 2023. március 15-én Alen Dudnik ukrán katona lelőtt egy orosz Szu-24-es repülőgépet Bahmut környékén. Alen 28 éves, hívójele "Promin", vagyis a Dnyepropetrovszk régióban található falué, ahol született. A lövést „Igla-1” MANPADS-el adta le.
   „Kilőttem egy rakétát egy ellenséges repülőgép manőverezése közben, akkor, amikor lelassult egy fordulóban. Az orosz gép túl későn engedte el a hőcsapdáit, így lövésem pontosan célba talált. Később láttam, ahogy a lezuhant repülőgép a földbe csapódott és füstölni kezdett. Felugrottam az érzelmeimtől. Ez az érzés jobb volt, mint az első szex.
   A „Kholodnyi Yar” 93. gépesített dandár katonái feltételezték, hogy a lezuhant repülőgép navigátora meghalt, a pilótának azonban sikerült katapultálnia. A gép lezuhant Ivanhrad környékén, Bahmut közelében. Ezt követően robbanás hallatszott, és fekete füst emelkedett fel.

 
A 7. BrTA 1. bombázószázad egy katonája a gépben pózol, karján a századembléma
Su-24M Fehér 02, sn.0715335, 2016-ban még üzemképes
Nyikolaj Kovalenko ezredes. (jobb oldalon) és helyettese, Valerij Oshkalo alezredes (bal oldalon) 2022-ben újra a 7. BrTA-ban szolgáltak. Mindketten meghaltak a bevetések során.
A 27-es oldalszámú Szu-24M, melyet 2014. augusztus 20-án lőttek le a Donbass felett
Források:
   Militarizm
   Reporters Media

 
© Légibázis Since 1998