Falklandi háború: MB-339
Fotó: HMS Argonaut (F56) Leander-osztályú fregatt az MB339-es támadása után. A Sea King kárelhárítási eszközöket, és technikusokat szállít a hajóra. Forrás: Aéro Poder
A falklandi háború - Aermacchi MB.339 akcióban
1982 május 21
HMS Argonaut megtámadása. Egy harmadik festmény más nézőpontból.
 

1982 május 21 - Guillermo Owen Crippa argentin repülőhadnagy és "4-A-115" oldalszámú MB.339 gépének 41 perces küldetése, annak előzményei.
 

Az MB.339-esMB.339 nem csak oktatásra, felderítésre, de közvetlen légi támogatásra és hajók támadására is alkalmas volt. 1982 márciusában az "1. Esquadrilla Naval Air Attack" (1. haditengerészeti légi támadó osztály) Puenta Indioban állomásozott. MB.326, és MB.339 gépekkel volt felszerelve. Az első osztag parancsot kapott, hogy küldjön egy osztály MB.339-est Port Stanley repülőterére. Az 1. osztagnál a harcba vethető gépek száma alacsony volt, kb 40% körüli, de sikerült megoldani a problémákat.

Port Stanley bázisán a gépeket alkalmassá tették a leendő feladatokra. A belső függesztőkre egy-egy DEFA 553 30 mm-es gépágyúkonténert szereltek egyenként 120 lőszerjavadalmazással. Mellé két Zuni LAU-10/A rakétaindító került egyenként 4 db 127 mm-es rakétéval.

A nyugalmat április végétől intenzív akciók váltották fel. Május 1.-én reggel a Puerto Argentino (Port Stanley argentin neve) repülőteret Sea Harrierek támadták [10. kép], elpusztítottak 30 db üzemanyagtárolót, de a 339-esek sértetlenek maradtak, pedig két MB.339-es, a 4-A-113, és a 4-A-116 a pálya melletti alumíniumlemezeken parkolt.

A támadás után nem sokkal az argentín radarok két kapcsolatot jeleztek. Egy MB.339-es pár kapta a feladatot, hogy derítsék fel, és semmisítsék meg a helikoptereknek vélt "feszíni visszhangot" 96.5 km távolságban, 160 fokos irányon. Az időjárás kedvezőtlen volt. A gépek a megadott terület felett körözve semmit sem találtak. Visszatérés után a vezér "Capitan Corbeta" Molteni tisztán landolt. A mögötte érkező Carlos Alberto Benitez főhadnagy (Teniente de Fragata) már kilebegtetett, amikor szárnya valószínűleg egy szélroham következtében a földnek ütközött. A gép visszapattant, Benitez nem tudott korrigálni, elvesztette uralmát a repülőgép felett. Katapultálásra még volt ideje, de mivel nagyon alacsonyan és ferde síkban lőtte ki magát, az ejtőernyő nem nyílt ki, és az argentin pilóta életét vesztette. A háború még csak most kezdődött és az 1. század máris elvesztette első repülőgépét és egy pilótáját.

Május 3-án a gép pótlására Rio Grande bázisáról két gépet küldtek a szigetekre. 12 perc repülés után értek Port Stanley közelébe, és a vezér kénytelen volt jelenteni, hogy a repülőtér támadás alatt áll, majd visszatért a szárazföldi bázisára. Az ellenséges légi tevékenység, a hajók radarjai, és a kedvezőtlen időjárás is akadályozta az erősítés érkezését. Végül május 15-én sikerült a 4-A-112 és a 4-A-115 oldalszámú gépeknek landolni Port Stanleyben [2. kép, illetve Crippa gépe látható még a 6-8-9 képeken].

1982 május 20-án este 8 órakor Oscar Manuel Arce kapitány tájékoztatta Guillermo Owen Crippa és Horacio Talarico pilótákat egy másnapi akció tervéről. Az argentin hadsereg olyan információkkal rendelkezett, hogy az angolok a partraszállást Puerto San Carlos környékén tervezik. A két MB.339 feladata az lesz, hogy megállapítsák: az ott lévő angol erők a fő partraszállás végrehajtására alkalmasak-e, vagy csak elterelő hadművelet várható?

San Carlos körzete egy folyó keskeny deltája volt, hegyekkel, és dombokkal övezve. A küldetést alacsony magasságban kellett végrehajtani, megkerülve a magasabb hegyeket és az angol radarokat. Nyugat felé követni kell a Rivadavia hegységet az Usborne csúcs (a sziget legmagasabb pontja) északi oldalán. A hegyek takarásában így végig völgyben repülnek, és egyenesen San Carlosig jutnak. [1. kép]

21-én reggel az időjárás nem volt kedvező, a felhőalap alacsony volt, köd és gyenge szitálás is nehezítette a repülést. Repüléshez nem ideális, de menni kellett. A technikusok elkezdték felkészíteni mindkét gépet, de technikai problémák adódtak, és időigényes volt a javítás.

Körülbelül 8: 30-kor az argentin őrjáratok hajókról számoltak be a San Carlos szorosban. A feladat teljesítése fontos volt, ezért mindent megtettek, hogy legalább az egyik MB.339-es elindulhasson. 10 órára Crippa hadnagy gépe kész lett. Addigra az idő is jobbra fordult, de néhol még mindig alacsony felhőalap, és köd terpeszkedett.

10:04 perckor Crippa a 4-A-115-ös MB.339-essel a 08 pályra fordult és megkapta a torony felszállási engedélyét. Felszállás után, Crippa óvatosan bal felé fordult, és elindult nyugati irányban. Elrepült az argentin védelmi vonalak felett és a Kent hegy irányába tartott, mikor megfigyelt két szürke füstoszlopot. A hadsereg helikopteri, egy Chinook és egy Puma füstölt, melyeket a RAF Harrier GR.3-asai támadtak meg aznap reggel. Ha Crippa repülőgépe két órával korábban készül el, talán az ő sorsa is másként alakult volna.

Crippa hadnagy San Carlos felé haladva a völgyben talaj közeli vastag párával szembesült. Ez kellemetlen volt, mert a napfény visszaverődése a páratömegről olyan reflexiókat, csillogásokat keltett, hogy a pilóta alig látott. Az argentin hadnagy úgy döntött, hogy a San Carlos szoros előtt északnak fordul, hogy a nap addig is a háta mögött legyen.

Amikor a szorostól északra kiért a víz fölé, hajót nem látott. Nyugat felé haladt tovább a part vonalát követve, majd balra fordulva tört be a szorosba Punta Roca Blanca öbölnél. 150 méter tengerszint feletti magasságon, 550 km/h sebességgel repült, mikor Crippa azonosított egy hajót, és rádión egy 21-es típusú fregattot jelentett. A fregatt nem fedezte fel rögtön a partot kis magasságban követő MB.339-est. Néhány másodperccel később Crippa azonosított más hajókat is a helyszínen. Ebben a pillanatban a szorosban meglátott pontosan szemben egy helikoptert is, mely körülbelül 300 méter magasan lebegett a tenger felett. A Royal Navy egyik Lynx helikoptere volt.

Mivel Crippának támadási parancsa volt arra az esetre, ha angol helikoptert azonosít, azonnal döntött. Az MB.339 alacsonyabban volt, mint a helikopter, ezért enyhe emelkedő íven tervezte a tűznyitást. Ám mielőtt meghúzta volna a ravaszt, az argentin pilóta észre vett egy másik, de az előzőeknél nagyobb hajót. Ez a Leander osztályú HMS Argonaut fregatt volt, Charles E.T. Baker kapitány parancsnoklása alatt. [3. és 7. kép] Mivel sokkal értékesebb célnak ígérkezett, Crippa bal felé manőverezett és megtámadta a hajót. Mindkét gépágyúkonténerből tüzet nyitott, és 240 db 30 mm-es lőszert zúdított a fregattra. Az ágyúk lőszerjavadalmazása kifogyott, ezért Zuni rakétákkal akart tüzet nyitni, de nem idultak el. Rájött, hogy a fegyverzetkapcsolót nem állította át. Átkapcsolt, majd ismét lenyomta a tűzkiváltót.

Crippa a hídat és a rajta lévő elektronikus rendszereket vette célba. 10:30-kor mind a 8 rakéta vékony füstcsíkot húzva a már nagyon közeli hajó felépítményébe csapódva robbant. Crippa tudta, hogy nem süllyed el a fregatt, de remélte, hogy jelentős károkat okozott. Később kiderült, hogy a személyzet három tagja megsérült, és egy 965 típusú radar harcképtelenné vált. Crippa minden fegyverét felhasználta, a hajó orra előtt megemelte gépét, áthúzott felette majd lenyomta, hogy kitérő manőverekkel védekezzen a légvédelmi tűz ellen. A hajóról minden létező fegyverből tüzeltek a gépre. harc volt a javából. Nem csak az Argonaut, hanem a közelben lévő HMS Fearless és a HMS Intrepid is tüzelt rá. Az Intrepid egy Seacat rakétát indított rá, de nem találta el. Ahogy Crippa menekülve manőverezett, egyre több hajót vett észre, és gépét még alacsonyabbra, a hullámok szintjére vitte. Teljes sebességgel elhúzott a brit flotta orra előtt. A légvédelmi tűz hamarosan megszűnt, Crippa a torkolat felett a hegyek felé vette az irányt. A torkolatban újabb hajókat vett észre, ezért megint a hullámok szintjére süllyedt, és Puerto Sussex falu irányában repült.

Mielőtt visszatért volna Port Stanley bázisára felemelkedett, balra fordult, hogy megpróbálja felderíteni az ott állomásozó teljes angol erőt. A San Carlos szorosban összesen tizennégy közepes és nagyobb hajót számolt meg a magasból. Ilyen zárt vizeken ez egy komoly csoportosulásnak számított, ezért számára nem volt kétséges, hogy az "invázió" elkezdődött. Ismét balra, dél-keleti irányba fordult és közben rádión leadott minden információt. Mivel tartott a Harrierektől, földhöz ragasztotta a gépet és a port felkavarva repült bázisa felé. A visszatérés nehéz volt, mert a navigációs radar kijelzőjéről eltűntek a földrajzi jelölések, ezért némileg nagyobb magasságba emelkedett. Puerto Darwinban volt egy argentin helyőrség, de nem tájékoztatták őket a visszatérő MB.339-esről, ezért tüzet nyitottak a gépre. Crippa dühösen rádiózott, és visszasüllyedt talajszintre.

Rivadavia mellett a sziget keleti oldalán lévő dombok árnyékában repült hazafelé. Néhány perccel később az MB.339 már Bay Agradablenál volt. Crippa rádiózott, és miután megkapta az utasításokat, leszállóirányba állt. A küldetés utolsó rádiókapcsolata a leszállási engedély megkérése volt 10:45-kor, és Crippa landolt. A küldetés 41 percig tartott. A kabinból kiszállva fogadták társai majd a balra lévő vezetési pontba (Centro de Operações) ment, ahol részletes jelentését tett a támadásról, és a brit flotta pozíciójáról a szorosban.

Ez volt az első pontos, és jól kiértékelhető információ a partra szálló angol egységekről. Az információkat azonnal továbbították a felsőbb parancsnokságra. Crippa később ezért az akcióért megkapta a "Medalla al Heroico Valor en Combate" (Harcban tanúsított hősies helytállásért) kitüntetést.

 

1 - Crippa útja
Az akció útvonalvázlata térképen
2 - Aermacchi MB.339
A 4-A-115-ös gép. Crippa hadnagy a sor szélén, a jobb oldalon áll. Jól megfigyelhető az általánosan használt fegyverzet, a szárny alatti gépágyúkonténer, és a négyes rakétaindító.
3 - HMS Argonaut
HMS Argonaut (F56) Leander-osztályú fregatt a támadás után. A Sea King kárelhárítási eszközöket, és technikusokat szállít a hajóra.
 

4 - Aermacchi MB.339
Ez a festmény lehet a jó, mert Crippának irányt kellett módosítania a hajó megtámadásához, vagyis a helikopter nem valószínű, hogy annyira közel volt, mint a következő képen.
5 - Aermacchi MB.339
Ezen a képen túl közel van a helikopter
6 - Aermacchi MB.339
A 4-A-115-ös oldalára felfestett jel.
 

7 - HMS Argonaut
HMS Argonaut (F56) Leander-osztályú fregatt
8 - Aermacchi MB.339
Ez volt G.O. Crippa hadnagy gépe.
9 - Aermacchi MB.339
Crippa gépe Houstonban... restaurálásra várva.
 

10 - Port Stanley repülőtere
'82 május 1. Ég az üzemanyag a Harrierek támadása után.
   

 
Szerkesztette: Légibázis.