A.W.23
 
 
Armstrong Whitworth A.W.23 | Forrás: Lost Bulgaria
Armstrong Whitworth
A.W.23
A légi tankolás úttörője

 

Armstrong Whitworth Aircraft. Anglia, 1919-1939
 
Az Armstrong Whitworth AW23 egy bombázó /szállító repülőgép prototípusa volt, amelyet 1935-ben a C.26/31 specifikációra épített a gyár. Bár nem választották ki szolgálatra, de később ez lett az Armstrong Whitworth Whitley alapja.
Az AW23-at John Lloyd, az Armstrong Whitworth vezető tervezője tervezte. Az AW23 egy alsószárnyas, kétmotoros monoplán volt, két Armstrong Siddeley Tiger motorral. Szövet borítású merevített acél törzse nagy kabint és teherteret kapott, hogy betölthessse elsődleges szállítási szerepét, de a kabin padlója alatt helye volt a belső bombatartóknak is. A szárnyak egy új, Armstrong Whitworth által szabadalmaztatott szerkezetet alkalmaztak, amely könnyű ötvözetből készült. Ez a szerkezet rendkívül erős volt, de vastag szárnyat igényelt, ami növelte a légellenállást. Ez volt az első A.W bombázó behúzható futóművekkel. A K3585 számú prototípus 1935. június 4-én készült el. Nem lett nyertes.
Az AW.23 1940 júniusában a Ford repülőtéren parkolt, amikor német bombatámadás érte a területet. A gép teljesen megsemmisült. A gép viszont addig serényen dolgozott:

 

  Légi utántöltési kísérletek
 
Az A.W.23 jó gép volt, ezért a kiválasztási procedúra veszteseként sem hagyták kihasználatlanul. G-AFRX polgári lajstromot kapott és Sir Alan Cobham irányításával 1940 júniusáig légi üzemanyag-utántöltés kísérleteire használta a Flight Refueling Ltd., a Ford repülőterét használva bázisként. 1940 februárjában végrehajtották vele a világ első éjszakai légi tankolási műveletét.
Az A.W.23 vontatókötele beakadt a Harrow szárnyhorgába, majd a Harrow fedélzetére húzták, és a töltőkábelhez csatlakoztatták. Az AW.23 visszacsörlőzte a töltővezetékkel együtt. Feltöltés és leválasztás után a töltővezetéket visszahúzták a Harrow fedélzetére.
Armstrong Whitworth A.W.23 légi utántöltése

 

Armstrong Whitworth A.W.23 légi utántöltése. Egy Armstrong Whitworth AW23, amely „fogadóként” működik, üzemanyagot kap egy Handley Page Harrow-ból, amelyet „tankerként” használnak. A tömlőcső a tanker elülső részétől az üzemanyaggal feltöltendő repülőgép faráig halad. Felül az átadó tanker, alul az A.W.23-as fogadógép.

 

Az Armstrong Whitworth A.W.23 légi utántöltési rendszere két fényképen. Balra a hátsó csatlakozó, jobbra pedig a belső behúzó rendszer.

 

Armstrong Whitworth A.W.23

 

Armstrong Whitworth A.W.23-as hátsó tornlövészének mozgástere
 
Források:
Wikipedia
Kelvin Youngs

 

 
© Légibázis Since 1998