A.W. F.K.3
 
 
Lefoglalt Armstrong-Whitworth FK3 Nr. 6219 a bulgáriai Belitsa repülőtéren, 1917. február 12-én | Forrás: Lost Bulgaria
Armstrong Whitworth
F.K.3
Armstrong Whitworth Aircraft. Anglia, 1919-1932
 
Az Armstrong Whitworth F.K.3 egy brit kétüléses, általános célú kétfedelű repülőgép. A háború végére harci szempontból elavultnak számított.
A holland repülőgép-tervező, Frederick Koolhoven 1914-ben csatlakozott Armstrong Whitworth-hoz. Olyan repülőgép-sorozatot tervezett, melynek nevében az ő kezdőbetűi szerepeltek (F.K.)
Egyszerűsített szerkezettel tervezték, amelyet könnyebben meg lehetett építeni. Az első prototípust Norman Spratt repülte 1915-ben, és egy léghűtéses Renault 70 LE V-8 motor hajtotta. Ebből 7 példány épült F.K.2 jelzéssel.
A1508 gyári néven végül 50 gépet rendelt a minisztérium, és az 1916. június 19-én kelt, 87/A/475 számú szerződés alapján A1461–A1510-ig terjedő sorozatszámokkal az A.W. megépítette a Leagrave-i Oak Road gyárukban. A Royal Flying Corps (RFC) megbízásából a Hampshire állambeli Farnborough RFC Station Légiforgalmi Ellenőrzési Osztály végezte az átvételi ellenőrzéseket.
Armstrong Whitworth F.K.3 gépek a Farnborough RFC Station Légiforgalmi Ellenőrzési Osztály repterén, 1916 februárjában. [Aircrew Remembered]
Az F.K.3 kissé áttervezett konstrukcióval épült. új bordákkal és kormányrúddal, egyenes irányfelületekkel és erősebb motorral. A kétfős legénységet egyetlen, meghosszabbított pilótafülkében helyezték el, a pilóta volt elől, hatékonyabb tűzteret engedve a megfigyelőnek, bár viszonylag kevés F.K.3-ast repültek fegyverrel. A korai sorozat némelyikének két magas kipufogócsője volt, amelyek a felső szárny felett léptek ki, de ezeket később oldalsó, csonkokra cserélték.
1916. május 17-én az Angliában állomásozó No.69 Ausztrál Repülő Hadtest is kapott F.K.3 gépeket a South Carlton-i RFC állomáson.
Csak a tengerentúli 47. "Salonika" század kapta meg az FK3-at, ahol gyakran csak a pilótával repült, hogy fel tudjon szállni a bombaterheléssel. A többi legyártott repülőgép kiképzőként szolgált az Egyesült Királyságban.

 

  H.H. Wilson balesete:
 
1917. június 16-án a Royal Flying Corps pilótája, H.H. Wilson alhadnagy a Scampton repülőtér felett végzett gyakorlatokat A1508-as sorozatszámú F.K.3 gépével, amikor összeütközött a 69. század BE.2c típusú, A1368 sorozatszámú repülőgéppel, amelyet T.W. Bartle alhadnagy vezetett. Az F.K.3 farokcsúszója nekiütközött a BE2c felső szárnyának, kirántotta a középső részt, aminek következtében a szárnyak leváltak a gépről. T.W. Bartle gépe 1000 métert zuhanva a földbe csapódott. Bartle életét vesztette. Az A1508 sikeresen leszállt.

 

  A címképen szereplő F.K.3 Nr.6219 gép:
 
A címképen bolgár pilóták ülnek egy lefoglalt brit Armstrong-Whitworth FK3 Nr.6219 bombázóban, Belitsa repülőterén, 1917. február 12-én. A brit A.C. Stopher alhadnagy a 47. "Salonika" század gépével egyszerű tévedésből, de bolgár területen landolt. A bolgár hadsereg köszönte szépen, majd az "ajándék" géppel pilótáik 42 küldetésen, köztük éjszakai rajtaütésen vettek részt sikeresen a brit erők ellen. 1918. május 23-án a motort légvédelmi tűz találta el, a pilóták kénytelenek voltak leszállni a frontvonal ellenséges oldalán, majd elhagyták a gépet, és visszatértek alakulatukhoz.
Az alábbi képen is ez a gép szerepel, de még a a thesszaloniki fronton, 1917-ben. A gép előtt Stopher alhadnagy.
Armstrong-Whitworth FK3, száma: 6219. A képen Stopher alhadnagy, aki tévedésből landolt a Bulgáriában és lefoglalták a gépét. Thesszaloniki front, 1917

 

  Sorozatszámok fényképpel megerősítve
 
A1479
A1479 sorozatszámú gép:
Építette: Hewlett & Blondeau Ltd., valószínűleg az ausztrál egység kapta meg.
A8099
A8099 sorozatszámú gép:
Építette: Hewlett & Blondeau Ltd., valószínűleg az ausztrál egység kapta meg.
A8119
A8119 sorozatszámú gép:
Építette: Hewlett & Blondeau Ltd., 26-os oldalszámmal repült.
A8108
A8108 sorozatszámú gép:
Építette: Hewlett & Blondeau Ltd., 14-es oldalszámmal repült, a képen a 26-os mögött látható.
  A listát Brendan Cowan készítette

 
Források:
Wikipedia
Kelvin Youngs

 

 
© Légibázis Since 1998