Airspeed Oxford
© Légibázis Since 1998
 

 

 
Airspeed Oxford II |  NetSearch
2023.08.25.
Airspeed Oxford
Airspeed
 
Az Airspeed Limited 1931-ben alakult, York városában. A. H. Tiltman és a norvég Nevil Schute alapította. 1940-ben teljes tulajdonú leányvállalata lett a de Havilland cégnek, de az Airspeed megőrizte identitását. Legjobb időszaka a második világháború idején volt.

 

Az Airspeed AS.10 Oxford egy kétmotoros navigációs, rádiós, bombázó és tüzérségi kiképző repülőgép. Első repülése 1937 június 19-én volt. A háború kitörése után sok ezer Oxfordot rendeltek el Nagy-Britannia és szövetségesei, köztük Ausztrália, Kanada, Franciaország, Új-Zéland, Lengyelország és az Egyesült Államok. A konfliktus során mindvégig alkalmas kiképzőrepülőnek tartották, és általános célú típusként is használták.

Egy nagy, összesen 136 repülőgépből álló első tétel készült, mivel ez lehetővé tette az Airspeed portsmouthi gyárában a gazdaságosabb gyártást. Mivel a repülőgépekre további nagy szerződéseket kötöttek az Airspeeddel (100 Mk.Is és 100 Mk.II), úgy döntöttek, hogy a de Havilland Aircraft Hatfieldben építi meg azokat, hogy megfeleljen a kiképzési igényeknek. Más cégek is gyártották a repülőgépet. 550 gépet épített az Airspeed Christchurch-Dorset-ben, 1515-öt a de Havilland Hatfieldben, 1360-at a Percival Aircraft Lutonban.
1937. június 19-én az első Oxford prototípust, az L4534-et, először „Percy” Colman, a portsmouthi tesztpilóta vezette. Kezdetben két változatot terveztek; a Mark I, amelyet általános célú oktatórepülőgépnek tekintettek, amely hátsó lövegtoronnyal van felszerelve , és a Mark II, amely nem volt torony, de kettős vezérléssel szerelték fel.
Általában háromfős legénység üzemeltette; az ülések elrendezése módosítható annak érdekében, hogy az megfeleljen a különböző céloknak, például egy adott képzési szerep lehetővé tétele érdekében. A pilótafülke kettős repülési kezelőszervekkel és két üléssel volt felszerelve, a pilóta és egy navigátor vagy egy másodpilóta számára. A harmadik szék kiképzére szolgált. Amikor navigációs kiképzés volt, a második ülést is hátratolták, hogy egy vonalba kerüljön a térképtáblázattal. Az Oxford I-en egy torony is volt a hátsó harmadban a navigátorok, bombacélzók, légi lövészek és kamerakezelők képzésére
Az Oxford behúzható futóműve merevítős iker oleo lábakkal rendelkezik, amelyek hátrafelé húzódnak be a motorgondolákba. Bár a visszahúzó mechanizmus működtetése általában motor által hajtott szivattyún keresztül történik, kézi visszahúzó mechanizmus is rendelkezésre állt, motorhiba esetére. A futómű kerekei pneumatikus fékekkel voltak felszerelve, amelyeket mindkét vezérlőoszlopon található kar vezérel. Ellenőrzési célból a pilóta pilótafülke alatt találhatók a hozzáférési panelek a repülésvezérlőkhöz, a hidraulikához és az elektromos alkatrészekhez; ellenőrző panelek is vannak a külső szárnyrészekben.
Az Oxford volt a preferált oktató az Empire Air Training Scheme (EATS) és a British Commonwealth Air Training Plan (BCATP) számára. Több ezer potenciális repülőszemélyzetet küldtek Kanadába képzésre.
RAF Habbaniya Repülőképző Iskola 1941 elején 27 gépet kapott Iraki bázisára és néhányukat helyben alakították át, hogy könnyűbombázóként használhassák az iraki erőkkel szemben.
1941. január 5-én Amy Johnson eltűnt egy Airspeed Oxfordban, feltehetően a Temze torkolatába zuhant. Amy Johnson úttörő angol pilóta volt, az első nő, aki Londonból Ausztráliába repült egyedül.
 
 

 

Források/Source
Wikipedia
NetSearch
 
 
© Légibázis Since 1998.