|
Airspeed Oxford II | NetSearch |
|
2023.08.25. |
|
|
Az Airspeed Limited 1931-ben alakult, York városában. A. H. Tiltman és a norvég Nevil Schute alapította. 1940-ben teljes tulajdonú leányvállalata lett a de Havilland cégnek, de az Airspeed megőrizte identitását. Legjobb időszaka a második világháború idején volt. |
Az Airspeed AS.10 Oxford egy kétmotoros navigációs, rádiós, bombázó és tüzérségi kiképző repülőgép. Első repülése 1937 június 19-én volt. A háború kitörése után sok ezer Oxfordot rendeltek el Nagy-Britannia és szövetségesei, köztük Ausztrália, Kanada, Franciaország, Új-Zéland, Lengyelország és az Egyesült Államok. A konfliktus során mindvégig alkalmas kiképzőrepülőnek tartották, és általános célú típusként is használták. |
Egy nagy, összesen 136 repülőgépből álló első tétel készült, mivel ez lehetővé tette az Airspeed portsmouthi gyárában a gazdaságosabb gyártást. Mivel a repülőgépekre további nagy szerződéseket kötöttek az Airspeeddel (100 Mk.Is és 100 Mk.II), úgy döntöttek, hogy a de Havilland Aircraft Hatfieldben építi meg azokat, hogy megfeleljen a kiképzési igényeknek. Más cégek is gyártották a repülőgépet. 550 gépet épített az Airspeed Christchurch-Dorset-ben, 1515-öt a de Havilland Hatfieldben, 1360-at a Percival Aircraft Lutonban. |
1937. június 19-én az első Oxford prototípust, az L4534-et, először „Percy” Colman, a portsmouthi tesztpilóta vezette. Kezdetben két változatot terveztek; a Mark I, amelyet általános célú oktatórepülőgépnek tekintettek, amely hátsó lövegtoronnyal van felszerelve , és a Mark II, amely nem volt torony, de kettős vezérléssel szerelték fel. |
Általában háromfős legénység üzemeltette; az ülések elrendezése módosítható annak érdekében, hogy az megfeleljen a különböző céloknak, például egy adott képzési szerep lehetővé tétele érdekében. A pilótafülke kettős repülési kezelőszervekkel és két üléssel volt felszerelve, a pilóta és egy navigátor vagy egy másodpilóta számára. A harmadik szék kiképzére szolgált. Amikor navigációs kiképzés volt, a második ülést is hátratolták, hogy egy vonalba kerüljön a térképtáblázattal. Az Oxford I-en egy torony is volt a hátsó harmadban a navigátorok, bombacélzók, légi lövészek és kamerakezelők képzésére |
|
Az Oxford behúzható futóműve merevítős iker oleo lábakkal rendelkezik, amelyek hátrafelé húzódnak be a motorgondolákba. Bár a visszahúzó mechanizmus működtetése általában motor által hajtott szivattyún keresztül történik, kézi visszahúzó mechanizmus is rendelkezésre állt, motorhiba esetére. A futómű kerekei pneumatikus fékekkel voltak felszerelve, amelyeket mindkét vezérlőoszlopon található kar vezérel. Ellenőrzési célból a pilóta pilótafülke alatt találhatók a hozzáférési panelek a repülésvezérlőkhöz, a hidraulikához és az elektromos alkatrészekhez; ellenőrző panelek is vannak a külső szárnyrészekben. |
Az Oxford volt a preferált oktató az Empire Air Training Scheme (EATS) és a British Commonwealth Air Training Plan (BCATP) számára. Több ezer potenciális repülőszemélyzetet küldtek Kanadába képzésre. |
RAF Habbaniya Repülőképző Iskola 1941 elején 27 gépet kapott Iraki bázisára és néhányukat helyben alakították át, hogy könnyűbombázóként használhassák az iraki erőkkel szemben. |
1941. január 5-én Amy Johnson eltűnt egy Airspeed Oxfordban, feltehetően a Temze torkolatába zuhant. Amy Johnson úttörő angol pilóta volt, az első nő, aki Londonból Ausztráliába repült egyedül. |
|
|
|