Arado Ar 195 | Forrás: TVD Aviation |
|
|
Arado Ar 195 torpedóvető repülőgép volt, és a „Graf Zeppelin" nevű tervezett repülőgép-anyahajóra szánták. 1936. december 28-án megkezdték az anyahajó gerincfektetési munkáit, és az RLM (Reichsluftfahrtministerium – Birodalmi Légügyi Minisztérium) Műszaki Osztálya pályázatot hirdetett egy fémépítésű tengerészeti repülőgépre. Előírták, hogy a gép szerkezetének zuhanásban a 600 km/h-ás sebességet is el kell viselnie. A maximális sebességet 300 km/h-ban, míg a hatótávolságot 1000 km-ben határozták meg. A fegyverzet terén az 500 kg-os torpedó vagy bomba terhelhetőséget szabták meg. További cél volt a vízre való biztonságos leszállás. Az Aradótól az RLM 3 db prototípus építését rendelte meg. |
 |
A típust az Arado Ar 95L alapján fejlesztették – figyelembe véve a tengerészeti alkalmazás követelményeit. Felszerelték fékezőhoroggal, valamint a futóművét megerősítették. Fém szerkezetű szivar alakú törzset kapott jellegzetes Arado-féle függőleges vezérsíkkal. A vízszintes vezérsíkok, pedig a törzs végében, a függőleges irányfelületek alatt kaptak helyet. Az Arado mérnökei kétfedelű, de felhajtható szárnyú elképzeléssel számoltak. A téglalap alakú, lekerekített végű szárnyak egymás fölött elcsúsztatva helyezkedtek el. A felső szárnyak előrébb kerültek beépítésre, és a magasan elhelyezett pilótafülke tetejéhez csatlakoztak. Az alsó szárny a törzs alsó részéhez kapcsolódott. A szárnyakat N-alakú dúcokkal és merevítőkkel támasztották ki. A főfutókat is dúcokkal erősítették meg. Az Ar 195 egy BMW 132-es 9-hengeres, léghűtéses csillagmotort kapott. A fémépítésű, háromlapátos légcsavar fix állásszögű volt. A törzs elejét könnyűfém lemezekkel borították, a hátsó rész vászonborítást kapott. Az anyahajós szolgálat megkövetelte a pilóta jó előre látását is, ezért tervezték magasra a kabint. A két fős személyzet egymásnak háttal ült a fülkében. A hátul a fedélzeti lövész foglalt helyet, aki egy 7,92 mm-es MG 15-ös géppuskával tüzelt. Ezen kívül a pilóta is tüzelhetett egy előre tüzelő 7,92 mm-es MG 17-es géppuskával. A merev futóműveket áramvonalazott burkolattal látták el, ám ez alacsony végsebességet eredményezett. Fő fegyverzete azonban a törzs alatt elhelyezett 700 kg-os torpedó, valamint a részben szárnyak alá helyezhető bombaterhelés volt. |
 |
Az Arado Ar 195-ből végül csak három prototípus készült el 1937-ben az Arado Warnemünde-i gyárában (Ar 195 V1-től V3-ig). Az első prototípus az Ar 195 V1 (D-OCLN lajstromjellel, 4967-es gyári számmal) 1937-ben (más források szerint 1938 nyarán) emelkedett először a levegőbe. A berepülési program még be sem fejeződött, amikor a további megrendeléseket visszavonták, ugyanis helyette a Fieseler Fi 167-et választották. Hasonló sorsra jutott Németország első repülőgép-anyahajójának a Graf Zeppelinnek az építése is, hiszen az 1936-ban megkezdett munkákat a II. világháború idején leállították. |
|
Arado Ar 195 nézeti- és részletrajzok, fényképek |
 |
 |
Arado Ar 195 |
|
 |
 |
Arado Ar 195 |
|
 |
 |
Arado Ar 195 |
|
 |
 |
Arado Ar 195 |
|
 |
 |
Arado Ar 195 |
|
|
 |
 |
Arado Ar 195 V2 |
|
 |
 |
Arado Ar 195 V3 |
|
 |
 |
Arado Ar 195 V3 |
|
 |
 |
Arado Ar 195 V3 |
|
 |
 |
Arado Ar 195 V3 |
|
|
|
|