Arado Ar 195
 
Arado Ar 195 | Forrás: TVD Aviation
Arado Ar 195
Arado Flugzeugwerke
 
   Arado Ar 195 torpedóvető repülőgép volt, és a „Graf Zeppelin" nevű tervezett repülőgép-anyahajóra szánták. 1936. december 28-án megkezdték az anyahajó gerincfektetési munkáit, és az RLM (Reichsluftfahrtministerium – Birodalmi Légügyi Minisztérium) Műszaki Osztálya pályázatot hirdetett egy fémépítésű tengerészeti repülőgépre. Előírták, hogy a gép szerkezetének zuhanásban a 600 km/h-ás sebességet is el kell viselnie. A maximális sebességet 300 km/h-ban, míg a hatótávolságot 1000 km-ben határozták meg. A fegyverzet terén az 500 kg-os torpedó vagy bomba terhelhetőséget szabták meg. További cél volt a vízre való biztonságos leszállás. Az Aradótól az RLM 3 db prototípus építését rendelte meg.
   A típust az Arado Ar 95L alapján fejlesztették – figyelembe véve a tengerészeti alkalmazás követelményeit. Felszerelték fékezőhoroggal, valamint a futóművét megerősítették. Fém szerkezetű szivar alakú törzset kapott jellegzetes Arado-féle függőleges vezérsíkkal. A vízszintes vezérsíkok, pedig a törzs végében, a függőleges irányfelületek alatt kaptak helyet. Az Arado mérnökei kétfedelű, de felhajtható szárnyú elképzeléssel számoltak. A téglalap alakú, lekerekített végű szárnyak egymás fölött elcsúsztatva helyezkedtek el. A felső szárnyak előrébb kerültek beépítésre, és a magasan elhelyezett pilótafülke tetejéhez csatlakoztak. Az alsó szárny a törzs alsó részéhez kapcsolódott. A szárnyakat N-alakú dúcokkal és merevítőkkel támasztották ki. A főfutókat is dúcokkal erősítették meg. Az Ar 195 egy BMW 132-es 9-hengeres, léghűtéses csillagmotort kapott. A fémépítésű, háromlapátos légcsavar fix állásszögű volt. A törzs elejét könnyűfém lemezekkel borították, a hátsó rész vászonborítást kapott. Az anyahajós szolgálat megkövetelte a pilóta jó előre látását is, ezért tervezték magasra a kabint. A két fős személyzet egymásnak háttal ült a fülkében. A hátul a fedélzeti lövész foglalt helyet, aki egy 7,92 mm-es MG 15-ös géppuskával tüzelt. Ezen kívül a pilóta is tüzelhetett egy előre tüzelő 7,92 mm-es MG 17-es géppuskával. A merev futóműveket áramvonalazott burkolattal látták el, ám ez alacsony végsebességet eredményezett. Fő fegyverzete azonban a törzs alatt elhelyezett 700 kg-os torpedó, valamint a részben szárnyak alá helyezhető bombaterhelés volt.
   Az Arado Ar 195-ből végül csak három prototípus készült el 1937-ben az Arado Warnemünde-i gyárában (Ar 195 V1-től V3-ig). Az első prototípus az Ar 195 V1 (D-OCLN lajstromjellel, 4967-es gyári számmal) 1937-ben (más források szerint 1938 nyarán) emelkedett először a levegőbe. A berepülési program még be sem fejeződött, amikor a további megrendeléseket visszavonták, ugyanis helyette a Fieseler Fi 167-et választották. Hasonló sorsra jutott Németország első repülőgép-anyahajójának a Graf Zeppelinnek az építése is, hiszen az 1936-ban megkezdett munkákat a II. világháború idején leállították.
 
  Arado Ar 232A
   Ebből
 
  Arado Ar 232B
   A "B" pro

 
  Arado Ar 195 nézeti- és részletrajzok, fényképek
 
Arado Ar 195
 
Arado Ar 195
Arado Ar 195
Arado Ar 195
Arado Ar 195
 
Arado Ar 195 V2
 
Arado Ar 195 V3
Arado Ar 195 V3
Arado Ar 195 V3
Arado Ar 195 V3
 

 
Források:
Wikipedia
II. Világháború
Secretprojects
 
 
© Légibázis Since 1998