AVIA B.35
 
AVIA B.35
Címkép: A teljes méretű B.35-ös makett nagy meglepetést okozott a Prágai Nemzeti Repülőkiállítás látogatóinak. | Forrás: SAS 1946
AVIA MOTORS s.r.o.
 
   Az Avia B.35 elliptikus szárnnyal és zárt pilótafülkével született meg. Rendkívül kecses vadászgép lett volna.
   A német légügyi minisztériumban (RLM) Av-35 jelölésű Avia B.35 vadászt az 1935-ös követelményének megfelelően a B-534-es vadászrepülőgépek leváltására tervezték.
   Figyelemre méltó volt a keskeny, rés típusú, nagy folyadékhűtő beömlőnyílása, amely a motor alatti állban található. Alapból behúzható futóművel tervezték. Az első prototípus tényleges építése során, amely 1937 végén kezdődött, számos változtatás történt az eredeti tervekhez képest. Mindenekelőtt a lényegesen kisebb teljesítményű Avia/HS 12Ydrs motort használták. Kétlapátos légcsavart kapott, és "széles szájú" hűtőnyílás volt az orr alatt, ami nem csökkentette a vadászgép eleganciáját. A maketten látható eredeti, keskeny rések elrendezése nem bizonyult hatékonynak a teszteken. A másik jelentős különbség a fix futómű volt, mivel a tervezett behúzható futómű mechanizmusa még nem állt rendelkezésre.
   A "páncélozott rétegelt lemez"-zel szerzett francia tapasztalatok nyomán a külső felületre ragasztott, 0,2 mm vastag alumíniumlemezt használtak a szárny, a függőleges vezérsík és a vízszintes stabilizátor borítására. Az aerodinamikai vezérlőelemek belső szerkezete fém, borítása vászon. A törzs a jellegzetes Warren-rács szerkezetű volt, acélcsövekből szegecselve és csavarozva. Ezt a rácsot közvetlenül a pilótafülke mögött levehető elektronpanelekkel borították, csakúgy, mint az empennage körüli farokrészt. Az eredeti tervekkel ellentétben a pilótafülke mögötti törzset levehető, belül megerősített könnyűötvözet panelek borították.
      Avia B.35/1
   Az első prototípus, a B-35/1 1938 szeptember 28-án repült először. Motorját később 12Ycrs-re cserélték. Ez azonos teljesítményű vovolt, de egy gépágyút a hengersorok közé szereltek be, amely a propeller agyán keresztül tüzelhetett. A tesztelés 1938. november 22-ig folytatódott, amikor is a repülőgép megsemmisült egy balesetben, amelyben a tesztpilóta, Arnošt Kavalec meghalt.
      Avia B.35/2
   B-35/2 ekkor már elkészült, de újratervezett csűrőkkel és szárnyakkal szerelték fel. December 30-án repült először, a tesztelést 1939 februárjában kezdték meg. Tíz repülőgépből álló előgyártási sorozatot rendeltek meg, de mielőtt ezek megépültek volna, Németország megszállta Csehszlovákiát.
      Avia B.35/3
   A fejlesztés viszont német irányítás alatt folytatódott, és a jelentősen átdolgozott B.35/3 1939 augusztusában repült. A szárnyak elliptikus elülső éleit egyenesekre cserélték, és egy kifelé visszahúzódó fő futóművet szereltek fel. Sebessége 495 km/h lett behúzható fütókkal. Ez a prototípus volt az első, amely ténylegesen hordozta a tervezett fegyverzetet. Német jelzésekkel és D-IBPP lajstromjellel a Salon de l'Aéronautique kiállításon mutatták be Brüsszelben, ahol elegendő érdeklődés mutatkozott a repülőgép továbbfejlesztett változatának, a B.135-nek kifejlesztéséhez
A BRÜSSZELBEN KIÁLLÍTOTT AVIA B.35/III

 
      Avia B.35 JELLEGRAJZOK
 
 
 
 
 
 
 

 
Források:
Wikipedia
SAS 1946
 
 
© Légibázis Since 1998