Címkép: AVIA B534 | Michelle Bivotti festménye |
|
|
A repülőgépek javításával és gyártásával foglalkozó céget 1919-ben alapította Pavel Beneš és Miroslav Hajn mérnökök a Prága melletti Letňanyban (ma Prága része). Az Avia első saját konstrukciója a BH–1 sportrepülőgép lett, amelyből csak egy példány épült. (A BH típusjelzés Beneš és Hajn nevéből ered). Az Avia egyik legsikeresebb repülőgéptípusa, a B–534 vadászgép, ami a korszak talán egyik legismertebb csehszlovák repülőgépe volt. |
Alkalmazta a gépeket Bulgária, Jugoszlávia, Szlovákia, Cseh- és Morvaország Protektorátusa, Németország, Görögország, Horvátország. |
Egy elfogott gépet Magyarország is szolgálatba állított HA-VAB kóddal. A gép később a G.192. lajstromjelet kapta. |
Románia három DFS 230-as vitorlázógéppel együtt ismeretlen számú Avia B-534 vontatót kapott. |
A szovjetek egy titkos NKVD-században használtak nyolc B-534-est német repülőgépek megtévesztésére. |
|
Az 534-es |
Az Avia B-34/2 első repülését 1933. május 25-én hajtotta végre. A prototípust szeptemberben küldték el tesztelésre, és a B-534.1 nevet kapta. A második prototípus, a B-534/2 1933 szeptemberében készült el. |
Fejlesztése során különféle alternatív motorokat fontolgattak és próbáltak ki, mielőtt végül a licenc alapján épített Hispano-Suiza 12Y motor mellett döntöttek volna. A prototípus szakaszában további fejlesztések közé tartozott a zárt pilótafülke, valamint az átdolgozott farok és futómű elrendezés. 1934. április 14-én a második prototípus Václav Kočí tesztpilóta vezetésével sikeresen elérte a csehszlovák nemzeti sebességrekordot, 365,7 kilométer/órás (227,2 mph) sebességgel. |
Lenyűgöző manőverezőképességének, valamint annak köszönhetően, hogy egyes pilóták továbbra is előnyben részesítették a kétfedelű konfigurációt, a B-534 jelentős ideig gyártásban maradt ( 1933-1939). A típus nagy számban harcolt több nemzet légierejében a második világháború során. A háború későbbi szakaszaiban elavultsága miatt kevéssé volt eredményes. |
|
Az I. sorozat |
Az I. sorozatú repülőgépek szállítása a csehszlovák légierő számára 1935 októberében kezdődött meg. A gép négy géppuskát hordozott, szárnyanként kettőt. |
|
A II. sorozat |
A II. gyártási sorozatban 45 darab épült, B-534.102-től 147-ig terjedő számmal. Az I-es sorozathoz hasonlóan ezek is négy fegyvert hordoztak. A szárnyra szerelt fegyverekkel kapcsolatos problémák megoldása azonban az volt, hogy ezeket a most vz.30-ra továbbfejlesztett fegyvereket a törzsbe helyezték. A négy 7,92 mm-es géppuska oldalt volt elhelyezve és a légcsavaron keresztül tüzeltek. Az egyik nagyon modern újítás a buboréktető volt, amit néhány korai sorozatú repülőgépen már teszteltek. |
|
A III. sorozat |
A III. gyártási sorozatban 25 darab B-534/III változat készült, sorozatszámuk: B-534 148–173. A III-as sorozat aerodinamikai finomításokat tartalmazott, pl. a karburátor légbeömlő nyílásainak átalakítását. Könnyűfém légcsavart kapott. |
|
A IV. sorozat |
21 darab gép épült 534 174-től 193-ig sorozatszámokkal. A különféle finomítások lehetővé tették, hogy az IV sorozat 320 km/h fölötti sebességet érjen el, és ezzel a kortárs kétfedelű repülőgépek legjobbjai közé került. Itt cserélték le a farok támasztó szárát kerékre. A főfutó sárvédőt is kapott, de az üzemeltetési tapasztalatok azt mutatták, hogy ezek eltömődnek sárral/fűvel a füves repülőtereken, és fel- illetve leszállási problémákat okozhatnak. Ezután eltávolították a sárvédőket. |
A IV. sorozat kiváló teljesítményét a világ legjobbjaival szemben tesztelték a IV. Nemzetközi Légitalálkozón Zürich-ben. Az 534-es a Messerschmitt Bf 109-et leszámítva minden más ott lévő vadászgépet felülmúlt – és az Avia csak 11 km/órával volt lassabb, mint a Bf 109. |
|
Avia Bk-534 |
Az Avia úgy döntött, hogy egy 20 mm-es Oerlikon FFS-20 ágyút beszerel az orrba. A fegyvertár méretéből ítélve az orrgéppuskát megnövelt lőszerkészlettel párosították. Az oldalsó kettő-kettő gpu. megmaradt. |
Két Bk-534-es sorozat készült, az 501 – 554 közöttiekből 63 készült a csehszlovák légierő számára. Az 555 – 620 tételből csak három készült el és került a csehszlovák légierőhöz, a többi repülőgépet a németek fejezték be, miután 1939. március 15-én a németek megszállták Csehszlovákia többi részét. |
|
HARCOKBAN - Szlovákia |
A szomszédos Magyarország 1939. március 23-án inváziót indított Szlovákia ellen. Az ezt követő harc során egy pár B-534-et magyar légvédelem lőtt le, további négyet pedig a magyar Fiat CR.32 vadászrepülőgépek lőttek le.. Egy másik Avia kényszerleszállásra kényszerült a magyar vonalak mögött, és elfogták. |
1939 szeptemberében Szlovákia részt vett a lengyelországi német invázióban. Két B-534-es századot küldtek ki az invázió támogatására. Nyolc küldetés során ezek kísérték a Luftwaffe Junkers Ju 87 zuhanóbombázóit. |
Szeptember 6-án az Aviák lelőttek egy Lublin R.XIIID lengyel felderítő repülőgépet Eperjes felett, kétfős legénysége életét vesztette. Az egyik Aviát még helyben lelőtte a lengyel légelhárítás, a másik szeptember 9-én lezuhant és pilótája meghalt. |
Szeptemberben az Aviák még lelőttek egy menekülő lengyel RWD-8 összekötő repülőgépet, amely Magyarországra próbált eljutni. |
Ez a két század a német hadsereggel együtt harcolt Ukrajna területén 1941 nyarán. Ekkor a szlovák pilóták morálja alacsony volt, és nem értek el jelentős eredményeket bevetésük során. 1942 folyamán az egyik századot átcsoportosították Szlovákiába, hogy partizánellenes hadműveleteket folytasson |
1944. szeptember 2-án František Cyprich főtörzsőrmester egy megjavított B-534-essel lelőtt egy magyar felségjelű Junkers Ju 52 szállítógépet, mely Lengyelországba vitt utánpótlást. Ez volt az utolsó igazolt légigyőzelem kétfedelű vadászgéppel. Mivel a Szlovák Nemzeti Felkelés kétségbeesetten kereste a rendelkezésre álló repülőgépeket, Cyprich őrmestert megdorgálta ezredese, amiért nem próbálta leszállásra kényszeríteni a Junkers Ju 52-t. Az utolsó pár B-534-es Tri Duby-ban elégett, amikor a bázist 1944. október 25-én evakuálták. |
|
HARCOKBAN - Bulgária |
1939 folyamán Bulgária úgy döntött, a cseh felosztás hatályba lépése után beszerez 78 darab B-534-et Németországtól. A gépeket 1942-ben szállították le. |
1943. augusztus 1-jén 48 Avia b-534-es támadta meg a Ploieşti bombázásáról visszatérő amerikai B-24 Liberator köteléket. Kétszer törtek át rajtuk, találatokat értek el, de nem lőttek le egy B-24-est sem. Néhány B-534-es, mely a harc során sérülést szenvedett, leszálláskor összetört. |
Bulgára nemsokára Bf-109-eseket kapott, az Aviákat a harcokban már nem használták. Az 1944. szeptember 9-i németellenes puccs után Bulgária egyik napról a másikra a szövetségesek oldarára állt. Gyorsan használatba vették B-534-eseket a német egységek elleni szárazföldi támadások végrehajtására. |
1944. szeptember 10-én hat B-534-es rövid közelharcban vett részt hat német Bf 109-essel alacsony magasságban. Egy B-534-es elveszett, egy német gép találatokat kapott, de nem esett le. A németek viszont hamar kiváltak a harcból, óvakodva mind az alacsony magasságtól, mind a B-534 manőverezőképességétől. |
|
|