J2F Duck
Címkép eredeti méretben
 
Címkép: J2F Duck | Forrás: Wikipedia
J2F Duck
Grumman
 
   A Grumman (G-4 / G-15) JF/J2F 'Duck' az első hidroplán volt, melyet a Grumman Aircraft Engineering épített. A US Navy megrendelésére készült, kilenc változatban. Hivatalos nevét - Duck (Kacsa) 1940-ben kapta, a japán hadüzenet után. Az első JF-1 típusjellel készült el 1933-ban, Pratt & Whitney R-1830 Twin Wasp motorral. Ezt követte a JF-2 "Coast Guard", már 559 kW teljesítményű Wright Cyclone motorral. 1937-től 1941 elejéig körülbelül 115 darab JF és J2F-1, J2F-4 "Ducks" állt szolgálatba, különféle feladatkörökben, de elsősorban partvédelemi feladatok ellátására alkalmazták. Ezeket követte a J2F-5s és a J2F-6s sorozat gépei. Az utolsó változatokat 1944-ben már Kolumbiában a Columbia Aircraft Corporation gyártotta. 1945-ig - a gyártás beszüntetéséig - több mint 600 darab készült ezekből a gépekből.
   A gép tandem pilótafülkés volt. A törzsben volt egy kabinkét utas vagy egy hordágy számára, illetve hátul pedig egy másik a megfigyelőnek, szükség esetén a rádiósnak. Az úszó a törzs szerves részét képezte.
   A J2F-1 Duck először 1933. április 25-én Paul Hovgard Grumman tesztpilótával repült először. Ekkor egy 750 LE-s (559 kW) Wright R-1820 motor hajtotta. A szériaváltozat 1936. április 2-án hajtotta végre első repülését. A továbbfejlesztett J2F-6 egy 1050 lóerős R-1820-54 motorral lett az utolsó Grumman J2F modell.
   Több gépet 1948-ban az Egyesült Államok légiereje tengeri mentési feladatokra alakított OA-12 éven.. Népszerűségét elsősorban könnyű kezelhetőségénak, megbízhatóságának és különleges kinézetének köszönhette.
   Feladatai közé tartozott a térképezés , felderítés/megfigyelés, tengeralattjárók elleni járőrözés, a légi-tengeri mentés, a fényképes felmérések, és a célvontatás. A háború után a J2F Ducks független polgári szolgáltatóknál, valamint Kolumbia és Mexikó fegyveres erőivel látott szolgálatot . Alkalmazta még Argentina és Peru.
 
   Változatok
   JF-1, JF-2, JF-3, JF-4, JF-5, JF-6, J2F-1, J2F-2, J2F-2A, J2F-3, J2F-4, J2F-5, J2F- 6, OA-12
 
   J2F TÖRTÉNETEK
 
   Bernard Belcher
   A Duck rendkívül robusztus repülőgép volt. 1937. december 7-én Bernard Belcher tengerészgyalogos őrmester erős oldalszélben próbált leszállni, és gépe felborult. A Duck a földbe fúrta az orrát, és nagyot bukfencezett. Sérülés: csak a függőleges vezérsík teteje és az uszó rongálódott meg... Belcher őrmester pedig nem sérült meg.

 
   USS NORTHSTAR
   1941 májusában a USS NORTHSTAR-t áthelyezték az USCG grönlandi őrjáratához, tatján egy J2F-5 géppel. A Northland és Bear CG Cutters társaságában a NORTHSTAR alkotta a grönlandi őrjárat elsődleges csoportját a második világháború korai szakaszában, mindegyik egy Duck-ot hordozott. 1943. július 23-án egy német felderítőgép támadta meg a USS NORTHSTAR-t a Jan Mayen-szigettől északra, sem a hajó, sem a F2F nem sérült meg.
A festményen a USS NORTHSTAR tatján szállított Grumman J2F-5 „Duck” repülőgép visszatérése látható, miközben a hajó az amerikai parti őrség grönlandi őrszolgálatán vett részt. A kép 1945-ben készült. | CG Aviation history

 
   John Pritchard hadnagy hősiessége és halála.
   1942. november 23-án John Pritchard hadnagy, a parti őrség pilótája azt a hírt kapta, hogy a Kanadai Királyi Légierő bombázója lezuhant a grönlandi jégföldekre. Pritchard az Arctic Cutter NORTHLAND fedélzetén önként jelentkezett, hogy éjszakai kutató-mentő csapatot vezessen a katasztrófa helyszínére. Nappal később Pritchard Benjamin Bottoms rádióssal elindult Grumman Duck J2F gépéve a lezuhant B-17 FLYING FORTRESS keresésére. Bottoms figyelemre méltó rádiós szakértelmével megtalálták a becsapódási pontot, és átrepültek felette. A földön rekedt amerikai repülőszemélyzet megkönnyebbült, de figyelmeztették a Pritchard-ot egy veszélyre. A hó mély volt, lehetetlenné tette a kerekekkel való leszállást. Pritchard is felismerte a veszélyt, és néhány mérfölddel arrébb egy sima jeges területen landolt. Bottoms hátramaradt, , míg Pritchard gyalog folytatta, és minden lépésén tesztelte a jeget. Pritchard visszahozta az első két túlélőt, akik megsebesültek. A rádiós segített neki a sebesülteket a fedélzetre emelni. Pritchard azt tervezte, hogy egyszerre kettőt evakuál egy sor oda-vissza út során. Elindította a Duckot, de lassan gyorsult, visszahuppant a jégtakaróra, de aztán sikerült felszállni. A következő kísérletet másnapra halasztotta, mert már túl sötét volt ahhoz, hogy biztonságos leszállást hajtson végre a jégsapkán. November 29-én, másnap reggel Pritchard és Bottoms újra útnak indultak J2F gépükkel.
   November 29-én, másnap reggel Pritchard és Bottoms újra útnak indultak J2F gépükkel. Ezalatt a hadsereg mentőcsapata motoros szánokkal közelítette meg a baleset helyszínét, de át kellett haladniuk egy hasadékon., melyet jéghíd szelt át. Kockázatos volt. A jéghíd nem bírta az utolsó szán súlyát, és a hadsereg egyik tisztjének halálát okozva lezuhant a mély hasadékba. Pritchard is elindult a B17-es felé, de a látási viszonyok egyre rosszabbak lettek, és a köd ereszkedett le. Tapasztalt pilótaként és mentésvezetőként Pritchard tudta, hogy vissza kell térnie NORTHLAND-ra utánpótlásért és emberekért, hogy megtalálja az eltűnt katonákat. Cpl. Loren Howarth, a B-17 FLYING FORTRESS egyik túlélője Pritcharddal visszatért a Grumman Duck J2F-hez.
   Pritchard, Howarth hdgy. a B-17-ről és Bottoms felszálltak az erős ködben és hófúvásban. Sűrű felhőbe kerültek. Bottoms rádiózása egyre gyengült, mígnem hirtelen teljes csend lett. A Duck legénysége soha nem érkezett vissza a USS NORTHLAND-re. A keresési akció sikertelen volt, majd négy hónappal később a hadsereg egyik felderítője találta meg a katasztrófa helyszínét, de a legénység maradványait nem találták meg.

 
   Fülöp-szigetek
   A US Patrol Wing 10. századának J2F gépei 1942. január 5-én megsemmisültek a Fülöp-szigeteki Mariveles haditengerészeti bázison egy japán légitámadás során. Az egyetlen Duck, mely túlélte a támadást, motorsérülést szenvedett. Kijavították, és a J2F-4 1942. április 9-én éjfél után öt utassal és a pilótával felszállt. Ez a Duck az utolsó repülőgép volt, amely elhagyta Bataant, a japán bevonulás előtt.

 
   Highjump hadművelet
    1946-ban a J2F-ek részt vettek a Highjump hadműveletben, ami az Antarktisz felfedezésének egyik küldetése volt.

 
J2F Duck
 
J2F Duck
J2F Duck
J2F Duck
J2F Duck
 
J2F Duck
 
J2F Duck
J2F Duck
J2F Duck
J2F Duck
 
J2F Duck
 
J2F Duck
J2F Duck
     
 
A Grumman J2F-3 Duck (BuNo 1578) volt az első repülőgép, amelyet a floridai Jacksonville-i haditengerészeti légibázisra került, 1940. január 16-án. Ez a lett a parancsnok gépe. Egy North American SNJ Texan áll a Duck mögött. | Forrás: NAS Jacksonville homepage
 
Források:
Wikipedia
Második világháború
NAS Jacksonville homepage
Pilotspost
Renate Buchner újságíró
 
© Légibázis Since 1998