JAMES E. SWETT
 
Címkép: Egy F4F Tulagi közelében a tengerfenéken. Talán Swett hadnagy Bu. No. 12084. F4F-4 gépe. | Forrás: This day in aviation
James Elms Swett
Tizenöt perc alatt Swett hét ellenséges repülőgépet semmisített meg, egy nyolcadikat pedig megrongált. Ász lett egyetlen nap alatt. A második világháború alatt 103 harci küldetést teljesített, hivatalosan 15,5 légigyőzelmet írnak jóvá neki.
 
      F4F Wildcat
   Swett 1941. augusztus 26-án vonult be az Egyesült Államok haditengerészetébe 2. osztályú tengerészként. Swett a texasi NAS Corpus Christiben kapott kiképzést kadétként. A kiképzés befejeztével James Swett megkapta az aranyszárnyakat, és 1942. április 1-jén az Egyesült Államok Tengerészgyalogság tartalékos alhadnagyaként a virginiai Quantico állambeli MCAS Quantico-ba küldték F4F Wildcat továbbképzésre. 1942 júliusában Swett alhadnagyot tíz napra letartóztatták, mert az USA 1-es út mentén 150 méter alatti magasságban az autók felett repült.
   Ezután a 21-es tengerészgyalogos légicsoport (MAG-21) 221-es tengerészgyalogos századához (VMF-221) került. 1943 márciusában a század Hawaiiról a Csendes-óceán déli részén hajózó Bogue osztályú USS Nassau (CVE-16) kísérőhordozóra települt. Március végén érkeztek meg az új-hebridi Espiritu Santo-ba, ahonnan a VMF-221 továbbrepült a guadalcanali Henderson Fieldre.
Grumman F4F Wildcat vadászgépek a Henderson Fielden, Guadalcanal, 1943.
 
      1943. április 7.
   1943. április 7-én reggel Swett alhadnagy egy négyrepülős Wildcat köteléket vezetett eseménytelen őrjáratra, majd visszatértek tankolni a Henderson Fieldre. Míg az Bu. 12084-es számú F4F-4 Wildcat gépét szervízelték, híre érkezett, hogy egy nagy csoport ellenséges repülőgép közeledik észak felől. A század felszállt, hogy elfogják a támadó gépeket.
   A Russell-szigetek közelében, 48 kilométerre északnyugatra Guadalcanaltól, az amerikai vadászgépek becslések szerint 150 ellenséges repülőgéppel kerültek kapcsolatba. Swett első ízben harcolt Aichi D3A Type 99-es ellen és hármat lelőtt közülük. Új gépeket keresett, miközben a jobb szárnyát eltalálta az amerikai légelhárítás tüze. Nem volt jelentős sérülés, a gép rendben repült ezután is. Volt még lőszere, így harcba bocsátkozott több Aichi D3A-val és újabb 4 gépet lelőtt. Ez már hét gép volt eddig, de elkezdett egy nyolcadikkal foglalkozni, és mielőtt kifogyott volna a lőszere, utolsó sorozatával megölte az ellenséges lövészt, és felgyújtotta az Aichit, ám az nem zuhant le.
   Ezen harc során a D3A lövésze halála előtti sorozatával eltalálta a Wildcat szélvédőjét, kilyukasztotta a motorolaj-hűtőt. Swett gépe néhány perc múlva kigyulladt és az óceánba zuhant Tulagi közelében. A repülőgép gyorsan elsüllyedt, de Swett ki tudott menekülni a Wildcat pilótafülkéjéből. Az amerikai parti őrség járőrhajója vette fel. Swett hadnagy az akció során sebesüléseket szerzett.
Ez az F4F Tulagi közelében fekszik a tengerfenéken, lehet, hogy Swett hadnagy Bu. No. 12084. F4F-4 gépe.

 
      Chance Vought F4U-1 Corsair
   Swettet hadnaggyá léptették elő, és átképzést kapott a Chance Vought F4U-1 Corsair-re. A későbbi harcokban lelőtt négy Mitsubishi G4M „Betty” kétmotoros közepes bombázót és egy A6M Zero-t. 1943. július 10-én már ő volt az áldozat, lelőtték New Georgia közelében. Októberben tért vissza a harcba és lelőtt még két Aichi D3A-t, illetve egy Kawasaki Ki-61 Hien Type 3 „Tony” vadászgépet.
   1943. október 10-én megkapta a Medal of Honor kitüntetést, és kapitánnyá léptették elő. 1944-ben Swett kapitány VMF-221 századával visszatért az Egyesült Államokba, a kaliforniai MCAS Santa Barbara bázisára. A tavasz folyamán találkozott Franklin D. Roosevelt elnökkel a Fehér Házban.
   A dél-kaliforniai pihenő után a VMF-221 visszatért a háborúba, az Essex osztályú USS Bunker Hill (CV-17) repülőgép-hordozóra kerültek a Csendes-óceán nyugati részén.
   1945. május 11-én reggel Swett őrjáratot vezetett egy F4U-1D Corsairrel, amikor a flottát kamikazék támadták meg. Swett lelőtt egy Yokosuka D4Y Suisei („Judy”) zuhanóbombázót. A támadás során viszont a USS Bunker Hillt eltalálta két egymást követő A6M kamikaze, és katasztrofális károkat okoztak. A flotta 346 katonája vesztette életét, 43 fő eltűnt és 264-en megsebesültek. A USS Bunker Hill túlélte, de a háború hátralévő részében már nem harcolt. Mivel a USS Bunker Hill-re nem lehett leszállni, Swett begyűjtötte a még levegőben lévő gépeket, és vezetésével a USS Enterprise (CV-6) fedélzetére szálltak le.
30 másodperccel az első után egy második A6M Zero is becsapódik a USS Bunker Hillbe (CV-17),
10:05 óra, 1945. május 11. (US Navy)

 
      2009. január 18.
   A második világháború után Swett őrnagy a tengerészgyalogság tartalékában maradt. James Swett ezredesi rangban, 1970-ben vonult nyugdíjba a tengerészgyalogságtól. 2009. január 18-án, 88 éves korában halt meg.

 
Források:
This day in aviation
 
 
© Légibázis Since 1998