Saint-Exupéry
Címkép eredeti méretben
 
Címkép: Antoine de Saint-Exupéry a 80-as oldalszámú Lightningban | Forrás: HistoryNet
Antoine
de Saint-Exupéry
 
1944. július 31.
1944. július 31-én Antoine de Saint-Exupéry eltűnik a marseille-i partok mellett P-38 Lightning típusú repülőgépével, felderítő feladat teljesítése közben.

 
   Saint-Exupéry a II. világháború alatt először a francia felderítőknél szolgált, majd New Yorkban élt. Egy idő után visszatért Európába, hogy Franciaország felszabadításáért harcoljon. Az aktív harci repülésre alkalmatlannak tartott 44 éves írót P-38 Lightning repülőgépeket üzemeltető fotó-felderítő egységhez osztották be. A gépeken nem volt fegyverzet, csak kamerák. 44 éves korában - visszavonulása előtt - utolsó küldetésén adatokat kellett gyűjtenie egy rhône-völgyi német alakulatról... ahonnan soha nem tért vissza. Ismert tény, hogy gyenge fizikuma miatt le akarták tíltani a P38 felderítő változatról.
   A küldetésre Saint-Exupéry Bastiából szállt fel a 223-as P-38-as gépével. Célpontja a Rhône-völgyében Annecy és Provence volt. A felszállás után a repülőgép egyszer megjelent a radaron, majd nyomtalanul eltűnt. 1948-ban Saint-Exupéry-t, a légitársaságok úttörőjét a Latécoère és az Aéropostale közreműködésével "Franciaország Halottja"-nak nyilvánították. (Mort pour la France - Franciaországért harcolt és meghalt).
TÉRKÉP
TÉRKÉP
  Amelia Earhart eltűnése után Antoine de Saint-Exupéry felderítőgépének lezuhanása lett a repülés történetének egyik legnagyobb rejtélye.

 
   Ismert P38-as gépei: 80-as és amiben eltünt, a 223-as (42-68223)
80-as
 
80-as
80-as
80-as
223-as
223-as
223-as
 
223-as
223-as
223-as
223-as
223-as


 
   A gép megtalálása
   Több mint fél évszázadon keresztül hasztalan keresték a lelőtt repülőgép roncsait a tenger mélyén, míg egy nap, 1998-ban hetvenméteres mélységben egy Marseille-i halász zsinórja beleakadt a roncs egy darabjába... A halászok egy ezüst karláncot találtak hálóikban. A karkötőn Saint-Exupéry és New York-i kiadója neve olvasható.
   Az éjszakai repülés, A kis herceg írójának életét és halálát legendák övezik. Nem csoda hát, hogy a leghíresebb francia búvárok azonnal hozzáláttak, hogy felszínre hozzák a repülőgépet és ezzel közelebb kerüljenek az író halála máig tisztázatlan részleteinek megoldásához.
 
   Egy víz alatti kutatásokra szakosodott francia expedíció bukkant rá Antoine de Saint-Exupéry repülőgépének maradványaira. Az írónak 1944. július 31-én veszett nyoma a marseille-i partok mellett, azóta amatőrök és régészek hada kutatott a gépe után. A kis herceg, aki megszelídítette a vad rókát is, jóságával sok-sok olvasó szemébe csalt könnyeket, a világon sokan örültek a roncs megtalálásának.
   "Amikor megtaláltuk a roncsot, nem voltunk biztosak benne, hogy valóban Exupéry gépére akadtunk rá" - mondta a kutatócsoport vezetője, Pierre Becker. - "Amikor azonban megláttam az amerikai haditengerészet által is számon tartott gép azonosítási számát, a 42-68223-t, könnyek szöktek a szemembe. Ekkor már biztosak voltunk a dolgunkban, hiszen ennek a repülőgépnek a fedélzetén tűnt el az író."
   "Az a legnagyobb baj, hogy a lezuhanás okát talán sohasem fogjuk megtudni" - nyilatkozta Patrick Granjean, a roncsok vizsgálatával megbízott csoport vezetője. - "Egyelőre csupán annyit sikerült kinyomoznunk, hogy a repülőgép függőleges zuhanás után csapódott a tengerbe."
Roncsok a tengerfenéken
 
Roncsok a tengerfenéken
A kiemelés
     

 
   Saint-Exupéry gépét (állítólag) lelövő pilóta
   1998 szeptemberében egy másik roncsot találtak a közelben, mintegy 50 méterre Saint-Exupéry gépétől.. A motor sorozatszáma és a cseh Skoda-cég jele alapján megállapította, hogy egy Daimler-Benz V-12-es repülőgépmotorról van szó. 2005-ben, hosszas késlekedés után Vanrell és Lino von Gartzen kiemelték a motort, és Münchenbe vitték, hogy német szakértők megvizsgálhassák. Kiderült, hogy a motort 1941 elején a csehek gyártották - a legrégibb gyújtógyertya 1941 márciusából származott. 1943-ban egy Bosch üzemanyag-adagolót szereltek hozzá.
   A kutatók megállapították, hogy a motor egy Messerschmidt vadászgépé volt, mely 1942-1944 között a Dél-Franciaországban állomásozó Jagdgruppe 200 gépe volt. Pilótája a 22 éves Alexis von Bentheim-Steinfurt herceg volt, akit az amerikaiak 1943 végén lőttek le első, ugyanakkor utolsó útján. A történet ezzel akár véget is ért volna, de a kutatók felkeresték azokat a veteránokat, akik von Bentheim egységében szolgáltak. Több száz pilótát felkeresett, végül 2006 júliusában telefonon hívta Horst Rippertet Wiesbadenben. Miután elmagyarázta, miért is keresi, Rippert azt mondta: "Nem kell tovább keresnie, én lőttem le Saint-Exupery-t." A 86 éves Rippert a háború után sportriporterként dolgozott egy televíziónál. Pár nappal azután hallott először Saint-Exupéry eltűnéséről, hogy Marseilles közelében lelőtt egy francia felségjelet viselő P-38-ast. Meg volt győződve róla, hogy ő lőtte le a francia írót, habár ezt eddig csak a naplójával osztotta meg.

 
Források:
Wikipedia
Franceinfo
 
 
 
© Légibázis Since 1998