Buccaneer  
 
Blackburn Buccaneer (Banana Jet) Forrás: Airliners
Blackburn Buccaneer (Banana Jet)
 
 

Harcászati vadászbombázó repülőgép, a Blackburn Aircraft Limited gyártotta elsősorban a Brit Királyi Haditengerészet számára.. Személyzete 2 fő. Első felszállása 1958. április 30.-án volt, és 1962 07. 17.-én állt szolgálatba. 1953 júliusában kiadott NA.39 (M.148T) követelményrendszerre tervezett gép. A Blackburn Aircraft nyerte meg a pályázatot.

A Buccaneer pályafutása Blackburn B.103 névek kezdődött. Feladata: csapásmérés hagyományos, és nukleáris fegyverzettel. Elsődleges célpontok: hajók, kikötők, és ellenséges radartevékenység. Az első prototípus, az XK486, 1958 április 30-án repült, és augusztusban a Farnboroughban mutatták be nyilvánosan. Az új építési és tervezési technikák miatt a projekt szigorúan titkos maradt egészen 1957 februárjáig. Addig a gépet "BNA" vagy "BANA" néven emlegették. Az elnevezés egy betűszó: Blackburn Naval Aircraft, illetve Blackburn Advanced Naval Aircraft megnevezés miatt, és nem azért, mert egy banánra hasonlit, de ebből alakult ki a széles körben használt 'Banana Jet' becenév. Az eredeti tervek már eltértek a hagyományos Blackburn tervezési stílustól és egymás mögötti pilótaülésekkel debütált a gép. A területszabály alkalmazásával stabil gépet terveztek. Nagy sebességnél is javultak a repülési tulajdonságai az elődökhöz képest. Mindezt többek között a szárnytöveknél vékony, máshol vastagabb törzs alkalmazásának köszönhetően érték el. 1954-ben a tervezés befejeződött, és 20 nullszériás gépet rendeltek.

 
Buccaneer
 
Buccaneer
 
Buccaneer

 

Jellemzők:

Extra erős szárnyak, tartógerendák acélötvözetből, határréteg szabályozás, alacsony minimális repülési sebesség, nagy fegyverterhelés, felnyitható szárnyak és felnyitható orr, osztott hátsó törzsféklap. Újítás volt a kabintetőbe épített detonátorzsinór (MDC) a katapultálás biztonságának javítására. Érdekes, hogy ennek a tervezését elsősorban a víz alatti katapultálás megkönnyítése miatt kezdték el, de hamar rájöttek, hogy ez a levegőben is nagyon hasznos...

 

Viszonylag sok baleset történt az előszéria gépeivel. Az XK490, az 5. NA.39-es lezuhant 1959 októberében egy amerikai tesztpilótákkal. Addig még nem kipróbált konfigurációval repült és 3000 méteren átesett. A magasság nem volt elég a gép visszaszerzésére. A becsapódás előtti pillanatokban megkisérelt katapultálás közben mindkét pilóta életét vesztette. 1960 októberében egy másik gép is odaveszett. A pilóta érezte, hogy a gép vízszintes tengelye körüli forgásba kezd, de nem tudta megállítani és katapultálás mellett döntött. Valójában a mesterséges horizont hibásodott meg amikor felhőben repült, ez tévesztette meg az érzékeit. Minkét pilóta sikeresen katapultált... bár nem kellett volna. Az XK529 - a 13. gyártású gép volt a következő veszteség. A gépet a babona miatt "12A" jelzéssel illették, de ez nem segített rajta. Lyme Bay környékén zuhant le, repülőgéphordozói tesztek alatt 1961 augusztus 31.-én. A katapultálás beindításakor a gép átfordult, mindkét pilóta a tengerbe csapódott és meghalt.

A sorozatgyártott gépek orra rövidebb lett, egyszerűbb vezérsík kialakítást kapott, kisebbek lettek a hajtóműbeömlők. A hordozói tesztek 1960 januárjában kezdődtek az első leszállással a HMS Victorious fedélzetére. A gép 1960 augusztus 19.-én hivatalosan megkapta a Buccaneer S.Mk.1 jelzést. A gép iránt a németek erősen érdeklődtek, de a Brit kormány hozzáállása miatt az együttműködés meghiúsult. 1961.03.07.-én megalakult a 700Z század, és megkezdték a gép csapatszolgálati tesztjeit. A behúzható utántöltő csonk problémás volt, így fix csonk használata mellett döntöttek, ami a Bucc tiszta vonalait megbontotta.

 

1961 októberében a 700Z század gépei fehér festést kaptak. Ez annak a jele volt, hogy a gép nukleáris fegyvertesztjeit elkezdték. A Bucc egyik legfontosabb jellemzője volt a belső forgó bombaszekrény. A forgatás miatt elég volt egy kis ajtót megnyitni a bombaoldáshoz, ez a légellenállás szempontjából volt fontos, a radarjelet is csak kisebb mértékben növelte.

 

Az első operatív Buccaneer század a "801 NAS" volt. Ök voltak az elsők, akik egy rövid őrjáratot hajtottak végre 1963 februárjában. Később ez a század megkapta a 809 NAS jelet. A HMS Victorious fedélzetén visszakapták a 801-es jelölést, és egy távol-keleti körutazást tettek augusztusban. 1964 januárban tértek volna vissza, de néhány kelet-afrikai ország kérésére meghosszabbították az őrjáratot. A 801-est készenlétben tartották a szárazföldi erők megsegítése esetére, de akcióra nem került sor.

 

A második aktív század a 800 NAS lett, a HMS Eagle fedélzetén 1964 decemberében. A Buccaneer gyakorlatilag átvette a Scimitar szerepet. A 801-es tapasztalatai meleg éghajlaton a hajtóművekkel kapcsolatban kedvezőek voltak. Az MK.1 Buccaneer Gyron Junior hajtóművei kellően erősek voltak, teljes harci terheléssel, kevés üzemanyaggal biztonságos felszállásokat végeztek a HMS Eagle fedélzetéről és légi utántöltéssel kapták meg a teljes kerozinmennyiséget.

 

A hajtóművek erősek voltak, de sok hibával. A Rolls Royce Spey hajtóművei kerültek a gépekbe, melyek pontosan illettek a gyűrűkbe, így szerencsésen elkerültek egy drága újratervezést. Ezek lettek az MK.2 jelzésű gépek. Az átalakítások 1963 májusában értek véget. Ezen időszak alatt az MK.1 más részeit is fejlesztették. Modernebb és megbízhatóbb változat született. Teljesen új elektromos rendszert, erősebb futóművet, és továbbfejlesztett radar- és támadórendszert kapott.

A továbbfejlesztett Mk.2 Buccaneert felajánlották, Dél-Afrikának. Ideális repülőgép volt a tengeri útvonalak védelmére. Hamarosan 16 Buccaneert rendeltek. Ezek lettek az S50 jelzésű gépek, nem felnyitható szárnyakkal és két fegyverfelfüggesztővel a hátsó törzs alatt.

 

Közben a HMS Eagle felváltaotta a HMS Ark Royalt a Rhodesiai függetlenségi nyilatkozat idején 1966 márciusában. és 800 NAS részt vett a Beira őrjáraton, a Rhodesiai olajblokádban és szeptemberben tért vissza. A tárgyalások lezárása után egy Bucc a kanadai Goose Bay-ből, egyenesen a skóciai honi bázisra, Lossiemouth-ba repült, légi tankolás nélkül. Ezzel a rekordok könyvébe került. 4 óra 16 perc alatt tett meg 3120 km-t. A Fleet Air Arm első Atlanti-óceán átkelése volt tankolás nélkül.

 

Ekkoriban a TSR-2 project majdnem a Buccaneer bukását okozta. A Blackburn erre az esetre készített terveket. A gond az volt, hogy a Bucc nem kifejezetten szárazföldi csapásmérő volt. Ezen kellett változtatni. Készült egy P.140 vadász, és egy többfeladatú P.145 változat. A p.150 lett a végleges modernizálási terv. A P.150 szuperszónikus (mach 1.8) sebességre lett volna képes új szárnyakkal, nagyobb hatótávolsággal, de soha nem valósult meg. A TSR-2 bebukott, a Bucc maradt. Próbálták helyettesíteni az amerikai F-111 -el, de túl drága volt. Maradt az egyetlen alternatíva ... a Buccaneer.

 

Egy rövid ideig ismét a reflektorfényben volt a Buccaneer 800 és 736 NAS, amikor bombát kellett dobni a sérült Torrey Canyon olajszállító tartályhajóra, hogy megakadályozzák a part menti károkat.

HMS Eagle-t kivonták a szolgálatból 1972-ben, így a 800 NAS és a 736 képzési század is feloszlott 1970 februárjában.

A többi századnál szolgált tovább és modernizálták. Kiöblösödő bombaszekrény ajtót kapott, amely extra üzemanyag-tároló elhelyezését tette lehetővé.

 

A Bucc végül is a vártnál hosszabb ideig szolgált a haditengerészetnél. Folyamatosan fejlesztették: S.2C, S.2D. Az új Buccaneerek gyártása megszűnt 1977-ben és összesen 90 használatban lévő gép volt. Bucc 1978-ban szállt le a HMS Ark Royal hordozóra. A RAF kötelékében sokáig szolgált. RAF Buccaneer század következetesen jobban teljesített a régebbi gépeknél, viszont nem túl jól a "Red Flag" gyakorlatokon Nevadában. 15. és a 16. század megalakult 1970 októberében a RAF-nál és 1971. januárban a RAF németországi alakulataihoz is kikerült.

 

Az egész Buccaneer flotta a földre kényszerült 1980 februárjában, miután egy Buccaneer lezuhant a Red Flag gyakorlat során megölve személyzetét. Vizsgálat megállapította, hogy anyagfáradási problémák okozták a balesetet.

1986-ban a gépek önvédelmét javították, és alkalmassá tették őket Sidewinder rakéta indítására, illetve ALQ-101 ECM hordozására. Képessé váltak célmegjelölésre a Jaguarok és a Tornadok számára. A modernizálások célja, hogy 1995-ig rendszerben maradhassanak.

 

Úgy tünt a Bucc különösebb háborús részvétel nélkül megy majd nyugdíjba. A Dél-Afrikaiak gépei viszont keményen nyomták néhány alkalommal, angolai célokat támadtak a határháborúk idején. Dél-afrikai Buccaneerek lenyűgöző bátorsággal repültek, az angolaiak hamarosan tisztelni kezdték őket. Egy Bucc sem került

A Blackburn Buccaneer üzemeltetői körében igen elismert típussá vált az idők folyamán. A folyamatos továbbfejlesztéseknek köszönhetően hosszabb életű lett, mint tervezői gondolták, a Brit Királyi Légierő utoljára még az 1991-es Öbölháborúban is bevetette csapásmérőként, valamint kiegészítő eszközül szolgáltak a brit Tornado-k számára, 1979-től alkalmazott AN/AVQ–23E célmegjelölő konténereikkel (modernizált Pave Spike).

 
Buccaneer
 
Buccaneer
 
Buccaneer

 

Buccaneer
 
Buccaneer
 
Buccaneer

 

Buccaneer
 
Buccaneer
 
Buccaneer

 

Buccaneer
 
Buccaneer
 
Buccaneer

 

Buccaneer
 
Buccaneer
 
Buccaneer

 

Buccaneer
 
Buccaneer
 
Buccaneer

 

Buccaneer
 
Buccaneer
 
Buccaneer

 

Buccaneer
 
Buccaneer
 
Buccaneer

 

Buccaneer
 
Buccaneer
 
Buccaneer

 

Buccaneer
 
Buccaneer
 
Buccaneer

 

Buccaneer
 
Buccaneer
 
Buccaneer

 

Buccaneer
 
Buccaneer
 
Buccaneer

 

Buccaneer
 
Buccaneer
 
Buccaneer

 

Buccaneer
 
Buccaneer
 
Buccaneer

 

Buccaneer
 
Buccaneer
 
Buccaneer

 

Buccaneer
 
Buccaneer
 
Buccaneer

 

Buccaneer
 
Buccaneer
 
Buccaneer

 

Buccaneer
 
Buccaneer
 
Buccaneer

 

Buccaneer
 
Buccaneer
 
Buccaneer

 

Buccaneer
 
Buccaneer
 
 
Buccaneer

 

 
Hossz 19,33 m

Fesztáv 13,41 m

Magasság 4,97 m

Szárnyfelület 47,82 m²

Szerkezeti tömeg 14 000 kg

Max. felszállótömeg 28 000 kg

Hajtómű: Rolls Royce Spey Mk 101 egyáramú gázturbinás sugárhajtómű

Tolóerő 49 kN / db

Max. sebesség 1040 km/h (60 m magasságban)

Hatósugár kb. 1800 km

Hatótávolság 3700 km

Legnagyobb repülési magasság 12 200 m

Szárny felületi terhelése 587,6 kg/m²

Üzemanyag–tömeg arány 0,36

Maximális túlterhelés +9g

Brit Királyi Légierő (Royal Air Force) :

RAF No. 12 Squadron

RAF No. 15 Squadron

RAF No. 16 Squadron

RAF No. 208 Squadron

RAF No. 216 Squadron

RAF No. 237 Operational Conversion Unit,

RAF Brit Királyi Haditengerészet (Fleet Air Arm)

700Z Naval Air Squadron (Intensive Flying Trials Unit - kiképző alakulat)

700B Naval Air Squadron

736 Naval Air Squadron

800 Naval Air Squadron

801 Naval Air Squadron

803 Naval Air Squadron

809 Naval Air Squadron

 

Válassz repülőgépet a felső listából.

 
© Légibázis 3NR Since 1998
 
A képen: Blackburn Buccaneer (Banana Jet) - Forrás: Airliners
Design: