Harrier  
 
Címkép: Hawker Siddeley Harrier Forrás: NETsearch
Hawker Siddeley Harrier
 
Hawker Siddeley Aircraft Co.
 
A Harrier függőleges fel- és leszállásra képes, egyhajtóműves vadászrepülőgép, melyet eredetileg az Egyesült Királyságban fejlesztettek ki, később az Egyesült Államokban is gyártottak. Első repülés: 1967 december 28.-án volt. Meghatározó szerepet játszott a Falkland-szigeteki háborúban, Norman Schwarzkopf tábornok pedig az öbölháború megnyeréséhez nélkülözhetetlen kilenc fegyver egyikének nevezte. Emellett bevetették a délszláv, az iraki és az afganisztáni háborúban is.
Keleti riválisa a Jak-38 volt. A Jak-38 és a Harrier összehasonlító cikke itt:
 
A Harrier család összesített légigyőzelmei: 24
 

EWR VJ 101 X1 - Német prototípus 1963  
 
A Harrier hagyományos aerodinamikai elrendezésű, vállszárnyas repülőgép. Hajtóművét a törzsben, a repülőgép súlypontjában helyezték el, így biztosított, hogy a kétoldalt elől és hátul kiáramló gázsugár lebegés közben egyensúlyban tartja a gépet. A hajtómű nagyon közel van a hatalmas méretű, félkör alakú levegő-beömlőnyílásokhoz, és közvetlenül a pilótakabin vonala mögött vannak. A mellső két fúvócső a szárny belépőélének csatlakozása előtt van, ez a kisnyomású kompresszorból megcsapolt levegővel működik, és lefelé megdönthető 98°-ig, azaz a legalsó helyzeten előrefelé kissé tol is. A hátsó pár fúvócső a szárnyak kilépőéle mögött van, és itt távoznak az égéstermék-gázok, ez maximum 90°-ig dönthető.

 
A.R. Rawbone, a HMS Ark Royal parancsnoka üdvözli A.W. Bedfordot a Hawker Aircraft vezető tesztpilótáját. Ez volt a Harrier P.1127 prototípus legelső függőleges leszállása egy hordozó fedélzetén. Forrás: HistoryNET.

 
Jellegrajzok
 
Harrier - Orrba épített felderítő-kamerával
900 x 273 px
Harrier - Afganisztán ZD408 és ZD347
806 x 450 px
Harrier
2000 x 1484 px
 
GR.7 - ZG530 - 4. Sqn. RAF. Laarbruch 1993
4991 x 2911 px
Harrier
1023 x 732 px
Harrier FRS.Mk.1
2305 x 1732 px
 
Harrier FRS.Mk.1
2304 x 1731 px
Harrier
724 x 1046 px
Harrier SkyHook kisérletek
466 x 689 px
 
Harrier
962 x 600 px
Harrier
3200 x 1545 px
Harrier - Orrfutó
1322 x 1500 px
 
Harrier
800 x 653 px
Harrier Pegasus hajtómű
1023 x 659 px
Harrier Pegasus 103 hajtómű
736 x 494 px
 
Pegasus - Fúvóka-szabályozó mechanizmus
743 x 961 px
Harrier II. MK.7
900 x 423 px
Harrier
530 x 527 px
 
Harrier Flap
530 x 527
Harrier II. Plus
1000 x 1000 px
 
 
A szárnyak erősen negatív V-beállításúak, kifejezetten azért, hogy segítse az alattuk lévő fúvócsövekből kiáramló levegő és égéstermék-gázok megtartását. A kordában tartott levegőoszlop így légpárnaként földközeli lebegést tesz lehetővé. A szárnyak kilépőélén belül nagyméretű fékszárnyat helyeztek el, melyet 90°-ig lehet lehajtani, ami szintén segíti a gép alatti légpárna létrehozását. A szárnyak kilépőélének külső felén csűrőket, a belépőéleken orrsegédszárnyakat helyeztek el. A függőleges vezérsíkon helyezték el az oldalkormányt, a vízszintes vezérsíkokon a magassági kormányt. A farokrész alatt függőleges pótvezérsík van, ez földhöz ütődésnél energiaelnyelő szerepet is betölt. A törzs alján lenyitható törzsféklapot helyeztek el, emellett a főfutó előrefelé nyíló aknafedele is féklapként működik.
 
Műszerfal
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier Műszerfal panelek
 
Harrier Futómű panel
 
Harrier Hidraulika
 
Harrier Leszálló és taxi fények
 
Harrier Fékszárny panel
 
Harrier INS GND és SEA
 
Harrier Fegyverzet
 
Harrier MAPM - térkép opciók
 
Harrier Display
 
Harrier Hajtómű adatok
 
Harrier NAV
 
Harrier Display Control
 
Harrier Indikátor panel
 
Harrier Elektronika panel
 
Harrier Kommunikáció
 
Harrier HUD VSTOL
 
Harrier HUD NAV
 
Harrier HUD control
 
 
A repülőgép tandemfutós, azaz a törzs alatt két kerék van egymás mögött, ezeken áll a teljes súly. Borulás ellen a szárnyak törővégein kis méretű támaszfutók vannak. A tandem oka, hogy lebegés, illetve lebegésre való áttérés közben a hajtómű forró égéstermék-gázai megolvasztanák a hagyományos főfutókat, ha azok a törzsből oldalra állnának ki. A szárny negatív V-beállítása miatt a támaszfutó szárak rövidek, mert a törővég közel van a földhöz. A támaszfutó ezért könnyebb is. Az orrfutót előre, a főfutót hátrafelé húzzák a törzsbe. A támaszfutókat a szárnyba hátrafelé símul be, de a kerekek repülés közben szabadon vannak.
 
Cheklista
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
A pilótakabin tetejét hátrahúzva nyitják. A Harrier volt az első repülőgép, melynél katapultálás előtt nem a kerettel együtt robbantották le a kabintetőt. A plexibe épített robbanózsinór katapultálás előtt a plexibe lyukat robbant, és ezen távozik a Martin-Baker Mk.9 zéró-zéró katapultülés. Ha hagyományos megoldást alkalmaznak, akkor lebegés közben az ülés eltalálta volna a kabintetőt, mert nincs menetszél, ami eltávolítja azt a géptől. A gépet ellátták légi utántöltő berendezéssel. A merev, leszerelhető fogadócsonkot a baloldali levegőbeömlő nyílás fölé rögzítették (a Harrier II-esen ezt behúzható).
 
Festésminták
 
Harrier 223 Sqn
 
Harrier
 
Harrier AV-8A Royal Thai Air Force
 
Spanyol TAV-8S 1994, No.008 Escuadrilla
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier FRS. Mk. 1
 
Harrier
 
Harrier AV-8B
 
Harrier AV-8B és AV-8S
 
Harrier AV-8B
 
Harrier AV-8B
 
Harrier RAF 4.sqn. 1982 HMS Hermes
 
Harrier RAF 1.sqn. 1986 Norvégiában
 
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier GR3 és GR7
 
Harrier GR3 és GR7
 
   
Lebegés és nagyon kis sebességű repülés közben a repülőgép aerodinamikai kormányfelületei használhatatlanok, ilyenkor külön gázdinamikai kormányrendszer áll rendelkezésre, ami a hajtómű égéstermékeit használja. A sugarak a törzs elején, végén, és a félszárnyak törővégein lévő szelepeken kiáramolva adják a szükséges forgatónyomatékot. A rendszer a fúvócsövek 20°-os lefelé térítésénél kapcsol be. Ilyenkor minden fúvócső a kormányokkal szinkronban működik. Pl.: a függőleges tengely körüli elfordulást a gép farkán lévő fúvócsövek végzik, melyek kapcsolatban vannak a függőleges vezérsíkon lévő oldalkormányokkal, és ezeket a pilóta a pedálokkal működteti. A törővégeken lévő fúvócsövek a csűrőkkel, az orrban lévő pedig a magassági kormányokkal vannak kapcsolatban, és a botkormány megfelelő kitérítésére reagálnak.
 
Részletfotók
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier AV8B
 
   
Falkland
 

A háborúra a Harriereket rohammunkában készítették fel, Angliából két repülőgép-hordozó, a HMS Hermes (a 800. századdal) és a HMS Invincible (a 801. századdal) azonnal útra kelt. A rajtuk települt Sea Harriereket a tengeri út alatt, a hajók fedélzetén korszerűsítették. A francia partok előtt elhajózva folyamatosan gyakorlatoztak a Francia Légierő Mirage III-asai ellen, mert ez volt az Argentin Légierő egyik fő típusa.

A szigetek körüli harcokban a bevetett 28 Sea Harrier 1436 bevetést repült, 22 argentin repülőgépet és egy helikoptert lőttek le. A gépeket hajók ellen is bevetették, május 9-én elsüllyesztettek egy kémkedő argentin halászhajót, 16-án használhatatlanná tettek egy, a szigetekre utánpótlást szállító teherhajót. A GR.3-asok megérkezése előtt szárazföldi célokra is mértek csapásokat, bombázták Port Stanley repülőterét, emellett a földön semmisítettek meg számos argentin repülőgépet. Összesen hat repülőgép veszett oda, kettőt az argentin légvédelem lőtt le.

A RAF Harrier GR.3-asai közül az 1. század 14 gépe ötszöri légi utántöltéssel repült át először a félúton lévő Ascensionra, majd onnan teherhajók érintésével a szigetek közelében lévő repülőgép-hordozókra. Fő feladatuk a földi csapatok támogatása volt, elsősorban SNEB nem irányított rakétákat, és BL.755 kazettás bombákat vetettek be. Az utolsó napokban lézerirányítású bombákat is dobtak a helyszínen tartózkodó SAS-egységek célmegjelölését igénybe véve. A repülőgépek alkalmasak voltak AIM–9 Sidewinder légiharc- és AGM–45 Shrike lokátorromboló rakéták hordozására is, de ezeket nem vetették be.

Mivel tehetetlenségi navigációs rendszerük nem volt alkalmas mozgó hajóról történő alkalmazásra, ezért a csapásmérő kötelékeket egy-egy Sea Harrier vezette. A 14 Harrier GR.3 összesen 126 bevetést repült.

 
Harrier FRS Mk 1
 
Harrier FRS Mk 1 - 899 sqn., HMS Hermes
 
Harrier FRS Mk 1 899 NAS és 809 NAS
 
Harrier FRS Mk 1
 
Harrier Margaret Thatcher
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
A HMS Hermes fedélzetéről őrjáratra (CAP)
indul az XZ499 - 800. Navalk Air Squadron (NAS)
 
Nigel "Sharkey" Ward - Falkland
 
Nigel "Sharkey" Ward és fia - 2014
 
Harrier
 
   
Veszteségek
 
1982. május 4-én az XZ450 lajstromszámú gépet Goose Green közelében légvédelmi ágyúval, június 1-jén az XZ456-ost pedig Port Stanley közelében Roland légvédelmi rakétával. A ZA192 május 24-én a Hermesről történő felszállás közben felrobbant, a ZA174 május 28-án gurulás közben lecsúszott a HMS Invincible jeges fedélzetéről (a pilótát sikerült kimenteni), egy géppár (az XZ452 és az XZ453) pedig május 6-án járőrözés közben eltűnt (valószínűleg összeütköztek).

GR.3-asok közül négy veszett oda, az XZ972-t 1982. május 21-én Port Howard közelében Blowpipe kézi légvédelmi rakétával lőtték le, az XZ988-t május 27-én Goose Greennél lőtték le, az XZ963 május 30-án, kézi lőfegyverek találatai miatt a tüzelőanyagából kifogyva, úton a Hermes felé zuhant le. Egy negyedik gép, az XZ989 légvédelmi találat után, tábori repülőtérre történő kemény leszállás során ment tönkre június 8-án, tartalék alkatrésznek használták fel. (Lásd még: lentebb a "Délszláv háború")

 
Harrier GR.3 San Carlos
 
Harrier GR.3 San Carlos
 
Harrier GR.3 San Carlos
 
Harrier GR.3 San Carlos
 
Harrier XZ988 Goose Green
 
Harrier Nick Taylor gépe
 
San Carlos
 
Harrier San Carlos
 
Harrier San Carlos
 
Harrier San Carlos
 
Harrier San Carlos
 
Harrier San Carlos
 
Harrier San Carlos
 
HMS Intrepid
 
Harrier HMS Intrepid
 
Harrier HMS Intrepid
 
Harrier HMS Intrepid
 
Öbölháború
 
Az öbölháborúban az USMC 86 AV–8B repülőgépe vett részt, két század szárazföldi repülőtérről üzemelt, emellett a USS Saipanról is repültek bevetéseket, a koalíciós légierő bevetéseinek összesen 7,7%-át. Elsősorban hagyományos bombákat dobtak, de OV–10 Bronco és F/A–18D Hornet repülőgépek segítségével lézerirányítású bombákat is alkalmaztak. Öt gép veszett oda, ez viszonylag soknak számít, ennek oka elsősorban a hajtómű és kiömlőnyílásai törzs közepéhez közeli elhelyezkedése volt, az infravörös irányítású rakéták a forró égéstermék-gázok kiáramlási pontjaira vezették magukat, ez a Harriereknél a gép középpontjához közel volt, így az ilyen rakéták találatai rendszerint végzetesnek bizonyultak. Ennek ellenére Norman Schwarzkopf tábornok a Harriert azon kilenc fegyver közé sorolta, melyekkel megnyerték a háborút (a Harrieren kívül az F–117 Nighthawk és az AH–64 Apache volt repülőeszköz).
 
Délszláv háború
 
A RAF Sea Harrier FRS.1-esei 1993 és 1995-ös kivonásuk között járőröztek Bosznia légterében, 1993. április 16-án az XZ498 lajstromszámú (egyébként falklandi veterán) gépet Goražde közelében lőttek le a szerbek Sztrela–2 kézi légvédelmi rakétával, pilótáját, Nick Richardson hadnagyot egy SAS alakulat kiemelte. 1996. február 14-én az XZ 455-ös FA.2 az Adriai-tengerbe zuhant.
 
Afganisztáni háború
 
Az afganisztáni háborúban a USMC Harrierjei a kezdeti légitámadásokat a USS Bataan és a USS Peleliu fedélzetéről hajtották végre (hajónként hat géppel), 2001. november 3-ától kezdődően. 2002 január–februárjában az Olasz Haditengerészet Giuseppe Garibaldi repülőgép-hordozója, fedélzetén nyolc AV–8B Plussal is csatlakozott a légi hadművelethez. 2002 folyamán az Indiai-óceánon szolgáló Bataant és Peleliut a USS Bonnhomme Richard és a USS Wasp váltotta le, az utóbbi fedélzetén először érkeztek a térségbe a Litening célmegjelölő konténerekkel felszerelt Harrierek, ezek a gépek már Kandahárba települtek, később Bagramból is repültek bevetéseket. 2004 szeptemberében az angol Operation Herrick keretében először hat, majd nyolc Harrier GR.9 települt Kandahárba. A gépek közül egy 2009. május 14-én a felszállás után lezuhant. A brit Harriereket 2009 nyarán vonták ki Afganisztánból.
 
Iraki szabadság hadművelet
 
Az Iraki szabadság hadműveletben a USMC 76 Harrierje vett részt, elsősorban partraszállító hajók fedélzetéről (60 gép a USS Bonhomme Richard, a USS Bataan, a USS Tarawa és a USS Nassau fedélzetéről, 16 gép Kuvaitból) bevetve, összesen 2000 bevetést repültek, a háború vége felé, rugalmasságukat kihasználva, egy előretolt repülőteret hoztak létre számukra Bagdad közelében, ahol tüzelőanyaggal tudták a gépeket feltölteni, kiváltva ezzel a bonyolultabb légi utántöltést. Hadrafoghatóságuk elérte a 80%-ot, ami a Harrierek esetében kiemelkedően jó aránynak számít, emellett egy gép sem veszett oda. A gépek már a Litening ER konténerekkel felszerelve harcoltak, nem csak az önálló célmegjelölésre lettek képesek, de a konténer kamerájának képét át tudták játszani a földi csapatoknak is, ami nagy segítséget jelentett. A háborúban 18 angol Harrier GR.7-est is bevetettek, két ezredbe szervezve, szintén a USMC alárendeltségében.
 
Fotók
 
1962 szeptember. P.1127 XP831
Farnborough airshow, Harrier bemutató.
Forrás: Hawker Aviation
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
Harrier
 
 
 
Rendszerben tartották
 
Brit Királyi Légierő
USA Tengerészgyalogság
Spanyol haditengerészet
Olasz haditengerészet
Thai Királyi Haditengerészet
Indiai Haditengerészet
 
Harrier I. - 381 db épült
Harrier II. - 434 db épült
 

Válassz repülőgépet a felső listából.

 
© Légibázis 3NR Since 1998