CF-105 Arrow  
 
Címlapkép: CF-105 Avro Arrow RL-203, a harmadik prototípus Forrás: NETsearch
Avro CF-105 Arrow

Egy repülőgép, egy ország reménye, ám egy politikai döntés halálra ítélte a programot, így a vele járó technológiai fejlődést is. A CF-105 Avro Arrow sok tekintetben utat mutatott a katonai repülés jövőjének. Az első példány ünnepélyes kigördülése 1957. október 4.-én, az első szovjet szputnyik felbocsátása napján történt...
 
Nézd meg a filmet!
1997-ben "Gyorsan, mint a nyíl" (The Arrow) címen 2 óra 53 perces filmet készítettek a gép születésének körülményeiről és a tesztekről. A statikus és repülés közbeni jelenetekben sok az eredeti felvétel, de találtunk modellel forgatott jeleneteket is. Angol nyelvű. Magyarországon vetítették moziban és TV-ben is, de szinkronizált változatot nem találtam. A képre kattintva a teljes film megnézhető.
A "Gyorsan, mint a nyíl" (The Arrow) című film plakátja.
 

Kanada olyan védővadász tervezésére ítélt meg első menetben 27 millió dolláros támogatást, amely garantálná a légtér biztonságát a leggyorsabb, legmagasabban repülő fenyegetéssel szemben is. Az akkori kormány 5-600 elfogó vadász beszerzését tervezte. Az A.V. Roe Canada Limited a tervezési szakasz végén további 260 milliót kapott fejlesztésre. A követelények: kétszeres hangsebesség párosítva kiváló manőverező képességgel, az Északi-sark fölött Amerika felé közelítő szovjet bombázók befogása, és lelövése. Az első példányok teljesítményének ismeretében ezeket a feltételeket a szolgálatba álló szériagépek hozták volna.

Először használtak titániumot és ez volt az első fly-by-wire, vagyis elektronikus repülésvezérléssel készült gép. Újdonság volt a nagynyomású hidraulika. Új volt a „terhelők” alkalmazása, ami a pilóta számára mesterséges kormányerőt teremtett a kormányfelületek mozgásának érzékeléséhez. Akkor még egyedülálló megoldás volt a belső fegyvertér használata. Az Arrow CF-105 tolóerő-súly aránya számítások szerint megközelítőleg olyan jó lett volna, mint később az F-14-esé.

 

Az első repülést Janusz Zurakowski hajtotta végre 55 évvel ezelőtt, 1958. március 25-én. Siker volt, a nagy deltaszárnyú kiválóan vezethetőnek bizonyult. A harmadik felszállásból sikerült átlépni a hangsebességet. A következő egy évben az elért csúcssebesség a gyengébb hajtóművekkel 1,96 Mach, a csúcsmagasság 50 ezer láb volt. Gyenge pontja a futómű: az északi üzemeltetéshez robosztus futómű kellett, hosszú futószárak, bonyolult mozgató rendszer. A vékony profilú szárnyakban kevés volt a hely. Egy alkalommal a bal futó nem jött ki rendesen, a gép alatt összeroskadt, az Arrow lecsúszott a pályáról.

 

Egy év alatt öt gépet állítottak a berepülési programba. A hatodik gép kapta meg az új hajtóműveket, egy hét múlva megdönthette volna a kategória összes létező rekordját, de 1959. február 20-án lefújták a programot. A konzervatív kormányzat arra hivatkozott, hogy a szovjet fenyegetés már nem bombázókat, hanem rakétákat jelent. A válasz pedig: az egységes észak-amerikai védelmi rendszerbe való belépés, és a Bomarc-B ellenrakéta beszerzése, ami nagyságrendekkel kevesebbe került, mint a már 470 milliós fejlesztési költséget felemésztő Arrow-program.

 

Az elkészült gépeket szinte nyomtalanul elpusztították. Állítólag egy szovjet kém beférkőzött a gyártási szervezetbe, azért semmisítették meg, hogy ne férhessen hozzá. Az egyik kanadai múzeum számára elkészítették a gép makettjét, de egyes legendák szerint az A.V. Roe emberei valahol elrejtették az egyik elkészült igazi gépet is.

 
Jellegrajzok
 
Az első gép
Az első gép
Az első gép
Repülőképes modell rajza
 
 
 
 
 

Festésminták
 
Az első gép
A harmadik gép
A tervezett színséma - ilyen lett volna szolgálatban.
 

Képek
 
Az első gép RL-201
Az első gép RL-201
A harmadik gép RL-203
A harmadik gép RL-203
 
A harmadik gép RL-203
A hatodik gép orr szekciója... Ez a gép nem repült
A hatodik gép RL-206
 

Válassz repülőgépet a felső listából.

 
© Légibázis 3NR Since 1998
 
 
Foto: NetSearch