Címkép: Alenia Aermacchi M-346 |
Forrás: Netsearch |
|
|
Alenia Aermacchi M-346 Master |
Az Aermacchi saját kockázatra indította el a tervezést. 1992-ben partnerként az Orosz ipar csatlakozott a JAK-130 típussal, majd együtt folytatták a fejlesztést, ám az orosz partner pénzügyi vállalásainak elmaradása miatt az olaszok egyedül folytatták a projektet. 2000 januárjában hivatalosan bejelentették az M-346-os programot. Ez végül is a Jak-130-ason alapult az olaszok saját szélcsatorna-eredményeivel kiegészítve, új elektronikával, futóművekkel, hidraulikával, üzemanyagrendszerrel és fly-by-wire vezérléssel. Az első prototípust 2003. június 7-én mutatták be. 2008. december 18-án Aermacchi bejelentette, hogy az M-346 elérte a 1,15 Mach maximális sebességet (1255 km / h, 678 csomó, 780 mérföld / óra). Ez volt az első teljesen olasz építésű repülőgép, mely átlépte a hangsebességet. |
|
Alap sorozatgyártású változat |
M-346LCA (Light Combat Aircraft) |
|
Az M-346LCA lengyel igényeknek megfelelően gyártott könnyű támadó repülőgép. |
|
Az M-346 olasz katonai elnevezése |
|
Többfeladatú, oktató/vadász változat. Taktikai adatkapcsolat-rendszer és új fegyverzeti képességek. |
|
Levegő-levegő és levegő-föld üzemmódra képes, 3 tonna hasznos teherrel, 7 függesztési pont, fejlett Grifo-346 radar, védelmi rendszer és lopakodó funkciók, ideértve a hajtómű légbeömlőrácsait és a radarelnyelő bevonatokat. Könnyű támadó repülőgépként kerül forgalomba, de alkalmas agresszor- és kiképzési célokra is. A repülőgép 2017. június 18-án mutatkozott be a párizsi légibemutatón. Exportra ajánlják dél-amerikai és kelet-ázsiai országokba. Állítólag jóval alacsonyabb költségekkel képes operatív feladatokat végrehajtani, mint a frontvonalbeli vadászgépek. |
|
Az amerikai kiképzőgép tenderre kialakított változat |
|
Olasz légierő - 18 kijelölt T-346A, a szállítás 2018. februárban fejeződött be. |
Nemzetközi Repülési Képző Iskola (Leonardo) 2020 májusától 4-től üzemeltetik a gépeket. |
|
Azerbajdzsáni Légi- és Légvédelmi Erők: Források szerint 12 M-346 edző és (12?) opció az M-346 FA számára. |
|
Az izraeli légierő (IAF) - 30 van üzemben M-346 "Lavi" jelöléssel. 2014-ben vásárolták. |
|
Lengyelország 8 LCA gépet rendelt, 2016 novemberi leszállítással, M-346 "Bielik" jelzéssel. 2018 márciusában Lengyelország aláírt egy további 4 repülőgépet és támogatási csomagot tartalmazó csomagot. Decemberben újabb 4 repülőgépre és támogatási csomagra vonatkozó megrendelést írt alá. Jelenleg 10 gép üzemel. Várhatóan 2022-ig még 6 repülőgép leszállítására kerül sor. |
|
Szingapúri Köztársaság Légierője (RSAF) - 12 gép áll szolgálatban Cazaux-ban, a francia légierő bázisán (Advanced Jet Trainer Program) |
|
Türkmén légierő - 4 M-346 FA és 2 M-346 FT megrendelve |
|
|
|
|
T-100 az amerikai tenderre |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Éjjellátó rendszer éjszakai tesztje |
|
|
|
Képek: az M-346 lengyel oldala |
Válassz repülőgépet a felső listából. |
|
|
|
|
|