M-346 Master  
 
Címkép: Alenia Aermacchi M-346 Forrás: Netsearch
Alenia Aermacchi M-346 Master
Alenia Aermacchi
Az Aermacchi saját kockázatra indította el a tervezést. 1992-ben partnerként az Orosz ipar csatlakozott a JAK-130 típussal, majd együtt folytatták a fejlesztést, ám az orosz partner pénzügyi vállalásainak elmaradása miatt az olaszok egyedül folytatták a projektet. 2000 januárjában hivatalosan bejelentették az M-346-os programot. Ez végül is a Jak-130-ason alapult az olaszok saját szélcsatorna-eredményeivel kiegészítve, új elektronikával, futóművekkel, hidraulikával, üzemanyagrendszerrel és fly-by-wire vezérléssel. Az első prototípust 2003. június 7-én mutatták be. 2008. december 18-án Aermacchi bejelentette, hogy az M-346 elérte a 1,15 Mach maximális sebességet (1255 km / h, 678 csomó, 780 mérföld / óra). Ez volt az első teljesen olasz építésű repülőgép, mely átlépte a hangsebességet.
 
TÍPUSVÁLTOZATOK
 
M-346
  Alap sorozatgyártású változat
 
M-346LCA (Light Combat Aircraft)
  Az M-346LCA lengyel igényeknek megfelelően gyártott könnyű támadó repülőgép.
 
T-346
  Az M-346 olasz katonai elnevezése
 
M-346FT (Fighter)
  Többfeladatú, oktató/vadász változat. Taktikai adatkapcsolat-rendszer és új fegyverzeti képességek.
 
M-346FA (Fighter Attack)
  Levegő-levegő és levegő-föld üzemmódra képes, 3 tonna hasznos teherrel, 7 függesztési pont, fejlett Grifo-346 radar, védelmi rendszer és lopakodó funkciók, ideértve a hajtómű légbeömlőrácsait és a radarelnyelő bevonatokat. Könnyű támadó repülőgépként kerül forgalomba, de alkalmas agresszor- és kiképzési célokra is. A repülőgép 2017. június 18-án mutatkozott be a párizsi légibemutatón. Exportra ajánlják dél-amerikai és kelet-ázsiai országokba. Állítólag jóval alacsonyabb költségekkel képes operatív feladatokat végrehajtani, mint a frontvonalbeli vadászgépek.
 
T-100
  Az amerikai kiképzőgép tenderre kialakított változat
 
ALKALMAZÓ ORSZÁGOK
 
Olaszország
  Olasz légierő - 18 kijelölt T-346A, a szállítás 2018. februárban fejeződött be.
Nemzetközi Repülési Képző Iskola (Leonardo) 2020 májusától 4-től üzemeltetik a gépeket.
Azerbajdzsán
  Azerbajdzsáni Légi- és Légvédelmi Erők: Források szerint 12 M-346 edző és (12?) opció az M-346 FA számára.
Izrael
  Az izraeli légierő (IAF) - 30 van üzemben M-346 "Lavi" jelöléssel. 2014-ben vásárolták.
Lengyelország
  Lengyelország 8 LCA gépet rendelt, 2016 novemberi leszállítással, M-346 "Bielik" jelzéssel. 2018 márciusában Lengyelország aláírt egy további 4 repülőgépet és támogatási csomagot tartalmazó csomagot. Decemberben újabb 4 repülőgépre és támogatási csomagra vonatkozó megrendelést írt alá. Jelenleg 10 gép üzemel. Várhatóan 2022-ig még 6 repülőgép leszállítására kerül sor.
Szingapúr
  Szingapúri Köztársaság Légierője (RSAF) - 12 gép áll szolgálatban Cazaux-ban, a francia légierő bázisán (Advanced Jet Trainer Program)
Türkmenisztán
  Türkmén légierő - 4 M-346 FA és 2 M-346 FT megrendelve
 

 
 
 
 
LCA
     
Sugárhajtású modell
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
T-100 az amerikai tenderre
 
 
 
 
   
 
Éjjellátó rendszer éjszakai tesztje
 
 
Képek: az M-346 lengyel oldala

 
Válassz repülőgépet a felső listából.