AU-23 Peacemaker (OV-12)
Címkép: Pilatus PC6 Turbo Porter Országos Mentőszolgálat 1972-1986 (ezzel a géppel repült a Légibazis.hu szerkesztője) | Forrás: PC-6.com Collection Archivum © 1975
Fairchild AU-23A Peacemaker (OV-12)
PILATUS / Fairchild Hiller
 

 
   A Pilatus PC-6 licenszben gyártott felfegyverezhető amerikai változata, másik jelölése az OV-12 volt, de ezt 1979-ben törölték. A Fairchild összesen 35 darabot épített. Az AU-23A jelzésű Porter egy 20 mm-es M197-es elektromos meghajtású gépágyúval rendelkezett, ami az M61 Vulcan három csövű változata volt. Ezen kívül négy szárny-pilonnal és egy törzs alatti pilonnal volt felszerelve. A repülőgép a gépágyún kívül, 230 és 110 kg-os bombákat, napalm bombákat, kazettás bombákat, fáklyákat, nem irányított rakétablokkokat, füstgránátokat és Airborne szórólap-propaganda adagolókat vihetett.
 
   Az AU-23-ason a PAVE COIN harci értékelést 1971 júniusában és júliusában végezték el. A gépet nyolc lehetséges küldetésben tesztelték: helikopterek fegyveres kísérete, közeli légi támogatás, területvédelem, STOL légi szállítás és utánpótlás, fegyveres felderítés, határőrizet, beszivárgás elleni védelem. Az USAF legénysége 73 küldetést (94 bevetést), az RVNAF legénysége pedig 68 bevetést (85 bevetést) repült. Többféle fegyvert teszteltek le/lőttek ki, beleértve a 70 mm-es rakétákat (robbanó és füst), kazettás bomba egységeket (CBU-14), MK 6 Mod 3 fáklyákat és MK 81, 82 és 106 gyakorlóbombákat. Több mint 8000 lövést lőttek ki 20 mm-es lőszerből is – erősen robbanó gyújtószerkezetű és nyomjelző típusokat egyaránt. A PAVE COIN program során számos problémát fedeztek fel, a legsúlyosabb a repülőgép rendkívüli sebezhetősége volt 12,7 mm feletti légvédelmi tűzben. A problémák ellenére az USAF folytatta a fejlesztési programot, és 15 darab AU-23A-t rendelt további tesztelésre.
 
   A 4400. különleges műveleti osztag (ideiglenes) azért jött létre, hogy befejezze a hitelesítő (Credible Chase) üzemi teszteket és értékelést. Az első AU-23A-t (72-1306) 1972. január 2-án szállították le a 4400. SOS-nek, amit a hónap végén további két repülőgép (72-1304 és 72-1305) követett. A tesztelés február 4-ig folytatódott, amikor is a három repülőgépet leállították a kormányfelületek repedései miatt. Ezeket visszaküldték Fairchildnek javításra. 1972. április végén leszállították a javított és az új repülőgépeket. 1972. május 10-én egy AU-23A (S/N 72-1309) lezuhant hajtóműhiba miatt. A pilóta nem sérült meg, de a vizsgálat idejére az összes AU-23A-t leállították május 22-ig. Az utolsó AU-23A-t 1972 június 7-én szállították le, a tesztelést pedig június 28-án fejezték be.
 
AU-23A Peacemaker
 
AU-23A Peacemaker
 
AU-23A Peacemaker
 
AU-23A Peacemaker
 
AU-23A Peacemaker
 
AU-23A Peacemaker
 
AU-23A Peacemaker
 
AU-23A Peacemaker
 
AU-23A Peacemaker
 
AU-23A Peacemaker
 
AU-23A Peacemaker
 
AU-23A Peacemaker
 
AU-23A Peacemaker NF352F2 felderítőkonténerrel
 
AU-23A Peacemaker
 
AU-23A Peacemaker
 
AU-23A Peacemaker

 
Az RTAF (Royal Thai Air Force) által megrendelt Fairchild AU-23A közül a 74-2073, 2075, 2084, 2089, 2090, 2091 repülőgépek megsemmisültek vagy súlyosan megsérültek.
További veszteségek:
1972. május 10.
72-1309
  Repülés közben motorhiba miatt lezuhant Eglin AFB, Florida

1973. február 5.
BJTh2-08 / 15
  Földnek ütközött Khokban Krathiam körzetében. Meghalt egy thai pilóta és egy amerikai oktató.

1978. február 2.
BJTh2-07 / 15
  A gép Bothonglarng városa közelében zuhant a tengerbe, Prachuap Khiri Khan és hat utasa meghalt.

1978. augusztus 18.
BJTh2-14/19 és a BJTh2-30 / 19
  Mueang közelében, felszállás után mindkét gép lezuhant. A pilóták meghaltak.

1979. január 21.
BJTh2-32 / 19
  Bozótba csapódott, 2 km-re északra egy leszállópályától, Sakhon Nakhon tartományban; a pilóta és három utasa meghalt.

1982. július 26.
BJTh2-03 / 15
  Lőgyakorlat közben Khokban Samrong területén lévő lőtéren lezuhant. Ketten meghaltak.

1989. január 5.
BJTh2-02 / 15
  Felszálláskor lezuhant Mueang repterén, Trat tartományban. Ketten meghaltak.

1990. februárjában
BJTh2-16 / 19
  Baleset Songkhlában

1992. júniusban
BJTh2-19 / 19
  Baleset Nanban; a gép javítva, szolgálatba állították.

2012. március 23.
BJTh2-23 / 19
  Kényszerleszállást hajtott végre Kanchanaburi Prachuap Khiri Khan repülőterén; 2 pilóta sértetlen, 1 szerelő könnyebben sérült

 
FORRÁSOK:
Thai Aviation
PC-6.com
WIKIPEDIA
 

 
© Légibázis Since 1998