F9F Panther
 
 
Címkép: F9F-3 Panther négycsövű 12,7 mm-es kisérleti Emerson géppuskával, 1950-ben | Forrás: U.S. Navy National Museum, photo No. 1996.253.7403.010
F9F Panther
Grumman Aircraft Engineering Corporation
 
   Az Egyesült Államok haditengerészetének legsikeresebb első generációs sugárhajtású vadászgépét, az F9F Panthert a koreai háborúban eleinte figyelmen kívül hagyták. A Koreai partok közelében repülőgép-hordozókról felszálló F9F-ek a 77-es csoporttal együtt segítettek megállítani az észak-koreai inváziót azt követően, hogy a kommunisták 1950. június 25-én átkeltek a 38. szélességi fokon.
 
'The Blue Tail Fly'
VF-153
Richard „Stretch” Clinite
   A „The Blue Tail Fly” és egy tapasztalt VF-153 pilóta, Richard „Stretch” Clinite hadnagy esete legendává vált.
   A Panther alkatrészek a háború utolsó szakaszában már nagyon kis mennyiségben álltak rendelkezésre. VF-153 karbantartó személyzetének kreatívnak kellett lennie, amikor az egységben lévő üzemképes repülőgépek száma riasztóan csökkenni kezdett az elhasználódás miatt.
   Richard ‘Stretch’ Clinite  1953 májusának elején egy normál fémszínű Dash-5' változatú F9F-5 típussal repült (Dash-5' változat a megnövelt tűzerejű F9F-5), amikor a koreai légvédelem eltalálta gépét. A 312-es függőleges vezérsíkja javíthatatlanul megsérült, bár Clinite vissza tudott térni a hajóra, úgy nézett ki, hogy a gépet a kikötői bázisra kell küldeni nagyjavításra. Időközben egy másik VF-153-as pilóta, Ens "WA" Wilds visszahozott egy szabványos F9F-5-öt, melynek elülső törzsét a légvédelem szépen kilyuggatta. A szerelők a homlokukra csaptak, majd a két gépet szétszedték, a 312-es használható törzselő- és középrészét összeépítették Wilds gépének farokrészével. Így született meg egy hybrid, addig még nem létező gép egy Dash-5 konfiguráció és egy normál F5-ös törzsfőegységeiből. Mivel Wilds gépe kék festést kapott, az "új" gépnek a 'The Blue Tail Fly' nevet adták. (A kék farok repül).
   Az egyszeri gép másfél hétig eseménytelenül repülte harci küldetéseit Clinite-al a fülkéjében, majd visszarendelték az Egyesült Államokba újjáépítésre.
   A 'The Blue Tail Fly' visszaküldése utáni napon Clinite már egy másik F9F-el indult harcba. Wonsan közelében légvédelmi találat érte, mely annyira megrongálta repülőgépét, hogy a tenger felett katapultálnia kellett. Egy mentőhelikopter érkezett a helyszínre, de az erős széllökések felkorbácsolták a víz felszínét, és megakadályozták Clinite kiemelését. A helikopter személyzete megpróbálta biztonságosan kiemelni a lezuhant pilótát, de ez lehetetlen feladatnak bizonyult, mert a nagy szél folyamatosan kifelé lökte a pilótát, félő volt, hogy az ejtőernyő maradéka, melyet a pilóta nem tudott levágni, a farokrotornak csapódik. Bár a Clinite-ot végül a USS Samuel N Moore (DD-747) romboló kimentette, már késő volt. Clinite megfulladt, az újraélesztési kísérletek kudarcot vallottak.
   Sok pilóta mondta akkor, hogy a 'The Blue Tail Fly' megvédte pilótáját minden rossztól. A hybrid géppel nem voltak műszaki gondok, igazából nem kellett volna visszaküldeni. Ha Clinite továbbra is ezzel géppel repülhetett volna, még ma is élne... állították pilótatársai.
„The Blue Tail Fly” - a fülkében Richard „Stretch” Clinite

 
A PÁRDUC TÖRTÉNETE
   Ez a gép volt a Grumman első sugárhajtású vadászgépe. Ez volt a Blue Angels műrepülő csoport első sugárhajtású repülőgépe. A gépet exportálták Argentínába is, ez a gép lett az Argentin légierő első sugárhajtású vadászgépe. Összesen 1382 F9F épült, az amerikai haditengerészet és a tengerészgyalogság is használta a koreai háborúban.
   A Grumman vesztett a Douglas F3D Skynight ellenében a G-75 típusjelű prototípusával, ám a Navy fenntartotta a projectet, ha az F3D tervezése, gyártása gondokba ütközne. A Grumman gépére két prototípusig szerződést is kötött a Navy, és megkapta az XF9F-1 jelzést is. A Grumman természetesen rájött, hogy a G-75 zsákutca lesz, de már dolgoztak ekkor a G-79-en. Haditengerészet Repülési Irodája (BuAer) egy bürokratikus manőverrel a G-75-ös szerződésben átírták a szöveget, hogy az már a G-79 három prototípusát tartalmazza. Ez lett a Phanter (Párduc).
   A Panther prototípusa először 1947. november 21-én repült Corky Meyer tesztpilótával. Az akkori amerikai hajtóművek helyett inkább a Rolls-Royce Nene hajtóművét használták. A sorozatgyártású repülőgépek is ezt használták, csak éppen J42 néven és a Pratt & Whitney gyártotta le őket. Mivel nem volt elegendő hely a szárnyakon és a törzsön belül az üzemanyag számára, szárnyvégen egy-egy fix üzemanyagtartályt helyeztek el. Az F9F 1949 szeptemberében engedélyt kapott a repülőgép-hordozókról való repülésre. A haditengerészeti gépek fejlesztési szakaszában Grumman úgy döntött, hogy a Pratt & Whitney J48 -P-2 hajtóművet építi be, ami igazából a Rolls-Royce RB.44 Tay.
Grumman XF9F-2 Panther, G-79 modell, az első prototípus (122475). Helyszín: Naval Air Testing Center, Patuxent River Naval Air Station, 1948. A Grumman tesztpilótája, Corky Meyer (Corwin H. Meyer) a repülőgép farka alatt sétál a kabin felé.
 
 
XF9F-2, a második prototípus (122477) Floyd Bennett Field, 1948. május 15. Fotó: Bill Larkins
 

 
F9F Panther
 
F9F Phanter
 
F9F Phanter
 
F9F Phanter
F9F Phanter
 
F9F Phanter
 
F9F Phanter
 
F9F Phanter
F9F Phanter
 
F9F Phanter
 
F9F Phanter
   
F9F Phanter
 
F9F Phanter
 
F9F Phanter
 
F9F Phanter, Argentína
 
A felderítő változatú F9F-5P (BuNo 126270) a VC-61 "Eyes of the Fleet" századtól. Naval Air Station North Island és Point Loma felett repül, (California)
 
 
F9F Phanter
 
F9F Phanter, 1950
 
F9F Phanter
 
F9F-2P VC-61. USS Bon Homme Richard (CVA-31) 1952
 
 
A VF-111 század F9F-2 (BuNo 127174) típusú repülőgépének szárnyai már felnyitva, miután visszatért a USS Valley Forge hordozóra. A hordozó négy küldetést teljesített a a délkelet-ázsiai vizeken. A harmadik során Pantherei Korea felett harcoltak.
 
 
 
Argentín F9F Panther. Szárnyai alatt hat HVAR és két 340 Kg-os napalm MK-47.
 
 

 
Neil Armstrong és John Glenn
   Neil Armstrong leendő űrhajós hetvennyolc harci küldetést hajtott végre F9F-en 1951-ben a USS Essexről . Majon-ni területén található logisztikai bázis ellen végrehajtott rajtaütés során egy alacsonyan repülő gépek ellen kifeszített légvédelmi kábelnek ütközött. Bár a kábel majd' másfél métert levágott a szárnyából, sikerült visszarepülnie barátságos területek fölé, és ott katapultált.
   Armstrong leendő kollégája John Glenn 1953-ban a VMF-311-es századnál repült F9F gépeken. Századánál a „Magnet Ass” (Mágneses segg) becenévvel illették, mert vonzotta a találatokat. Az egyik küldetése során egy nyolcvanöt milliméteres légvédelmi lövedék 25 centiméteres lyukat ütött F9F gépének szárnyán – de visszatért a bázisra. Repülőgépét egy héttel később kilyukasztotta egy harminchét milliméteres lövedék, de ismét hazatért. Glenn később átszállt egy F-86-osra, és lelőtt három MiG-et.

 
F9F PANTHER SZOLGÁLATBAN
 
USA - NAVY és USMC
   Korea, 1950 - 1953
   Amikor a koreai háború 1950. június 25-én, vasárnap hajnali 4 órakor elkezdődött, az F9F Panther az amerikai haditengerészet hordozóin települő repülőgépek túlnyomó részét alkotta.
   Az Egyesült Államok haditengerészeténél és tengerészgyalogságánál a koreai háború alatt összesen 32 Panther osztag került bevetésre, illetve az F9F-2/5P fegyvertelen fotó-felderítő változatok teljesítettek még küldetéseket. A Panther a haditengerészet legszélesebb körben használt sugárhajtású vadászgépe lett a koreai háborúban, 78 000 bevetést repült. Az F9F-2-es, F9F-3-as és F9F-5-ös gépeket robusztus, sikeres támadórepülőgépként jellemezték. A pilóták nagyra értékelték a légkondicionált pilótafülkét.
   1950. július 3-án Leonard H. Plog főhadnagy a VF-51 század F9F-3-as gépével repült. Hétfőn reggel 09:30-kor ő volt a harmadik gép, mely felszállt a USS Valley Forge fedélzetéről. Kísérője EW Brown zászlós volt. 140 perc múlva Phenjan felett voltak. Feladatuk egy katonai reptéren parkoló vadászgépek megsemmisítése volt. A repülőtéren többféle robbanómotoros gép volt, köztük Jak-9 vadászokkal. Néhány Jak felszállt, hogy szembeszálljon az amerikaiakkal. Plog és Brown rájuk fordultak. Plog az egyik Jak mögé került, amikor észrevette, hogy nyomjelzők süvítenek el körülötte. Egy Jak mögötte volt 6 óránál. Azonnal hasra húzta a botkormányt, keményen emelkedett, mjd lassított, így a Jak mögé került, és azonnal tüzet nyitott gépágyúival. Lövései végigszántották a Jak törzsének tetejét közvetlenül a pilótafülke mögött, és a bal szány tövének közepénél értek véget. A Jak hatalmas robbanással szétesett. Plog aznap tehát megszerezte az Egyesült Államok haditengerészetének a háború első légi győzelmét egy Jak-9 ellen.
   Bár a Pantherek sebessége relatív alacsonyabb volt mint a MiG-15-ösé, mégis hét gépet lőttek le, kettő saját veszteség mellett.
   1950. november 9-én William (Bill) Amen hadnagy a VF-111 pilótája volt és, F9F-2B-vel repült. A Sinuiju hidak ellen, a Yalu folyó torkolatánál harcba keveredett egy MiG-15-össel és lelőtte. Ez volt az első a hét közül.
   1952. november 18-án Royce Williams hadnagy a USS Oriskany VF-781 századától négy MiG-et semmisített meg egy 35 perces összecsapás során a Hoeryong kikötője elleni támadásban.Ez az akció kevéssé ismert, mivel az Egyesült Államok Nemzetbiztonsági Ügynöksége (NSA) – amelynek létezése akkor szigorúan titkos volt – részt vett a küldetés megtervezésében. Harc közben Williams elvesztette a kapcsolatot kisérőjével és egyedül maradt hat MiG-el szemben. Négyet lőtt le közülük. Leszállás után az Oriskany fedélzetén 263 gépágyútól származó találatot számoltak össze gépén.
   Williams győzelmei figyelemre méltóak, mivel a négy MiG vadászt a szovjet haditengerészet pilótái vezették: orosz források 40 évvel később megerősítették Williams állításait: közölték, abban a harcban Beljakov és Vandalov kapitányok, valamint Pakhomkin és Tarsinov hadnagyok veszítették életüket.
   Richard Hallion 'The Naval Air War in Korea' című könyve szerint egy tipikus Carrier Air Group legénységének 10 százalékát veszítette el minden egyes koreai harci bevetéskor. A haditengerészet hatvanhét F9F gép elvesztését jelentette le ellenséges behatás miatt a háború során. A repülőgép--hordozókon leszállni is legalább akkora kockázatot jelentett, mint az ellenséges elhárítás, amint az a katapultálási rekordok kijózanító listájából is kiderült.
   A Panthereket 1956-ban vonták ki az élvonalból, de 1958-ig kiképzőként, valamint az US Naval Air Reserve és az US Marine Air Reserve egységeinél még maradtak. A haditengerészet Blue Angels csoportja négy évig használta a Panthert, 1951-től kezdve. 1962 szeptemberétől a még működő Pantherek az F-9 egyszerűsített jelzést kapták az Egyesült Államok új jelölési rendszere miatt.
Egy USMC F9F Panther négy napalmbombát dob, melyek közül három a levegőben még látható (nyílakkal jelölve). A célpont a kommunista Koreában egy csapatösszevonó és -ellátó terület. A fénykép egy 92 repülőgépes támadás alatt 1953. június 10-én készült.
 
ARGENTÍNA
 
   A Panther egyetlen külföldi vásárlója az Argentin Naval Aviation volt, amely 1957-ben 28 ex-USN F9F-2B repülőgépet vásárolt; az első 10 1958-ban érkezett meg. Csak 24 repülőgépet helyeztek üzembe, a többit tartaléknak használták. Az Argentin Pantherek első repülése 1958 decemberében volt, az utolsó repülőgépet pedig 1961 januárjában állították hadrendbe.
   Az akkor még egyetlen argentin hordozót, az ARA Independencia-t nem tartották elég erősnek az F9F indításához, ezért a repülőgépek szárazföldi bázisúak voltak. 1963 júliusában azonban a 0453/3-A-119 Panther egy kísérlet részeként leszállt az Independencia fedélzetére, így ez lett az első sugárhajtású repülőgép, mely leszállt egy argentin repülőgép-hordozóra. A típust alkatrészhiány miatt 1969-ben kivonták a hadrendből.
   Haditengerészeti lázadás, 1962 - 1963
   Az Argentín Haditengerészet F9F-2 Pantherei harcoltak az 1963-as argentin haditengerészeti lázadásban, ami az argentin hadsereg egyes részeinek fegyveres összecsapása volt, amely 1962. szeptember 21-től 1963. április 5-ig tartott. A lázadást katonatisztek robbantották ki, akik azt akarták, hogy az állam keményvonalas álláspontot képviseljen el a belpolitikai harcokban. A légierőtől összesen 13 tiszt csatlakozott, és AT-6, Panther és F4U gépekkel támadták a konzervatív erőket. Az F-9F-ek egy előrenyomuló lázadó katonai oszlopot támadtak, megsemmisítettek egy tucat M4 Sherman tankot, kilenc katona meghalt és 22-en megsebesültek. A kormány ezt megtorolva légicsapásokat intézett a haditengerészeti támaszpont ellen, és megsemmisítette a haditengerészet öt repülőgépét.
    1965, Argentína és Chile
   Az argentin Pantherek részt vettek az Argentína és Chile 1965-ös határmenti összecsapásaiban de légiharcra végül nem került sor.

 
TÍPUSVÁLTOZATOK

XF9F-2
Prototípusok, kettő épült
F9F-2
Az első szériaváltozat, Pratt & Whitney J42 hajtóművel. 567 épült.
F9F-2B
Szárny alatti pilonokkal felszerelt változat. Mivel minden F9F-2-t felhoztak erre a szabványra, a B jelölést később elvetették.
F9F-2P
Fegyvertelen fotó-felderítő, Koreában használták.
XF9F-3
Az F9F-3 prototípusa, egy épült.
F9F-3
Allison J33 hajtóműves változata. 1962-ig mindegyik gépet átszerelték J42-re.
XF9F-4
Az F9F-4 fejlesztésénél használt prototípusok, kettő épült.
F9F-4
Hosszabb törzsű változat, nagyobb üzemanyag-terheléssel és J33-as hajtóművel. 1962-ben átépítve J42-re. Az F9F-4-ek voltak az első repülőgépek, amelyek sikeresen alkalmaztak túlnyomásos levegőt, melyet a hajtómű kompresszorfokozataiból csapoltak le, és átfújták a résszárnyak felületén, nagyobb légsebességet szimulálva a vezérlőfelületen, és így 17 km/h-val csökkentették a leszállási sebességet. Felszálláskor 13 km/h sebességet nyertek. Később átnevezték F-9C -re.
F9F-5
Az F9F-4 Pratt & Whitney J48 hajtóműves változata. Később átnevezték F-9D-re. Az utolsó nagy számban épült sorozat volt, Dash-4' és Dash-5' változatban 615 gép, Dash-5P változatban 40 gép épült.

F9F-5 Dash-5'

A Dash 5' változat egy félelmetes támadógép volt, 907,20 kg(2000 font) bombával, hat darab 12,7 cm-es rakétával, valamint négy darab 20 mm-es, orrba szerelt gépágyúval, egyenként 200 tölténnyel.
F9F-5P
Fegyvertelen fotó-felderítő változat, hosszabb orral. Új jelölése RF-9D lett.
F9F-5K
Miután az F9F Panthert kivonták a szolgálatból, számos F9F-5-öt átalakítottak pilóta nélküli célgépekké, nevük QF-9D lett.
F9F-5KD
Drón-irányító gép F9F-5K drónokhoz. Új neve DF-9E lett.


 
ALKALMAZÓK
 

Egyesült Államok haditengerészete

Egyesült Államok tengerészgyalogsága

Argentin haditengerészet - ARA - Armada de la República Argentina
 

 
Források:
  Wikipedia angol nyelvű oldala.
  The aviation geek club
 
   F9F vs MiG-15
   Az első JET-JET légiharc győzelem  
 
 
Más amerikai repülőgéptípus választása:

 
© Légibázis Since 1998