Az Avro 707-est az Avro 698 Vulcan bombázó, farok nélküli vastag delta szárny konfigurációjának tesztelésére építettek. Az Avro Vulcan tervezésekor először 1/3 méretarányú kisérleti gépeket használtak a sárkány tulajdonságainak felméréséhez. Ezek kapták az Avro 707 jelzést (Type 707-t is használták). Akkoriban nem volt még tapasztalat a deltaszárny repülési jellemzőiről, nem állt rendelkezésre olyan adat, hogy miként viselkedik alacsony és magas sebességi tartományokban.
A legtöbb információ a második és a harmadik prototípusból származott, amelyek közvetlenül a Vulcan előtt repültek. A 707-es egyetlen Rolls-Royce Derwent centrifugál turbóhajtóművel rendelkezett.
Az első prototípus (majd később a 707B is) felső légbeömlőket kapott. Összesen öt 707-et építettek.Az első Avro 707 VX784 1949. szeptember 4-én repült a Boscombe Down felett "Red" Esler tesztpilótával. 1949 szeptember 30.-án viszont lezuhant és Esler meghalt. A következő prototípust már katapultüléssel láttak el.
A következő prototípus, a VX790 lett a 707B. Hosszabb orrkiképzést, más pilótafülkét, 51° nyilazású szárnyakat, és katapultülést kapott, illetve hosszabb orrfutót, hogy biztosítsák a magasabb bólintási szöget, melyet a delták megkövetelnek a leszálláshoz. A 707B ugyanolyan légbeömlőt kapott, mint a 707, bár ezt később NACA-ra tervezték át. Elsőként 1950. szeptember 6-án repült. Az alacsony sebességű teszteket végeztek vele.
A harmadik repülőgép, amelyet 707A-WD280-ból építettek át, a nagysebességű tesztekhez készült. A korábbi 707 és 707B -vel kapcsolatos tapasztalatok azt mutatták, hogy a sebesség növekedésével a pilótafülke turbulenciát vált ki, amely rontotta a felső légbeömlő hatékonyságát, így a szívónyílások a szárnyak tövébe kerültek. Később ezt a 707A-t használták a belépőélek körüli légáramlások vizsgálatához is. A finomított megoldásokat pedig már az összes Vulkanán felhasználták. Noha az első valódi Vulcan prototípus már repült, egy második 707A (WZ736) is épült a fejlesztési program felgyorsítására. Ez a példány 1953. február 20-án repült először.
Az utolsó változat a kétüléses 707C volt. Ebben egymás melletti "side-by-side" ülések voltak, megduplázott kezelőszervekkel. A 707C első repülése 1953. július 1-jén volt, de már függetlenül a Vulcantól más kutatásokhoz használták fel.
Az Avro 707A változat mindkét példája fennmarad. Az egyiket, a WZ736 jelzésűt Nagy-Britanniában a manchesteri Tudományos és Ipari múzeumban őrzik, a másikat, a WD280-at Ausztráliában, a Victoria Cook RAAF Múzeumban. Nagy-Britanniában a WZ744, az egyetlen 707C van kiállítva a RAF Múzeumában, Wolverhampton közelében, Cosfordban. |