Avro Vulcan  
 
Avro Vulcan Forrás: Airliners, Weimeng
Avro Vulcan
 
Az Avro 698 Vulcan több mint 20 éven keresztül uralta az égboltot. Kiemelkedő adottságokkal rendelkező, nukleáris támadások végrehajtására alkalmas repülőgép volt. Ezt a célt szolgálták a Vulcan atom- és hidrogénbombái, majd valamivel később a "Blue Steel" (Kék acél) nagy hatótávolságú levegő-föld rakéta is.
 
Avro Vulcan
 
Avro Vulcan
 
Avro Vulcan

 

 

Az Avro Vulcan (később Hawker Siddeley Vulcan) egy négy sugárhajtóműves deltaszárnyú stratégiai nagy magasságú bombázógép. Vezető tervezők: Roy Chadwick és Stuart Davies. A kiemelkedő adottságokkal rendelkező gép a pilóták körében is nagyon kedvelt volt. Tervezését az A.V. Roe cég kezdte meg Chaddertonban, Manchaster mellett. Ekkor még forradalminak számított a deltaszárnyú bombázó ötlete, hiszen a sárkány és a szárnyak kialakítása aerodinamikailag teljesen új fejezet volt. A nagytestű gépek között a világ első deltaszárnyú repülőgépeként lehet számon tartani. A szárnyak formájának köszönhette igen jó manőverezőképességét is, ezért kedvelték a pilóták.

A terv a B35/46 nevet kapta. Nem állt rendelkezésre olyan adat, hogyan viselkedik a delta szárny alacsony és magas sebesség tartományokban, ezért az Ellátási Minisztérium először két 1/3-os modellt rendelt. Ezek az Avro 707, Type 707 Avro 707 jelzést kapták. A 707 első változatával 1949 szeptember 30.-án Esler tesztpilóta lezuhant és meghalt. A következő prototípust már katapultüléssel láttak el.

Az új prototípussal az A.V. Roe tesztpilótája Roly Falk szállt fel. A tizenöt perces repülés Boscombe Down felett teljesen lenyügözte. Különböző sebességeken több tesztet hajtottak végre Boscomve Downban és Dunsfoldban. A terveket folyamatosan javították, pl. az orrfutó szárának hosszát 23 centiméterrel vették rövidebbre. Sikerült csökkenteni a gép felszálóhosszát is.

Az új Olympus hajtómüvek nem készültek el időben, ezért a Rolls-Royce Avon RA3 hajtómüvét építették be. Az Avro csapat hosszú órákat töltött el, hogy összeálljon az új bombázó. 1952. augusztus utolsó hétvégéjén végül kinyílt a Woodford-i hangár. A repülőt matt fehér színre festették. El kellett dönteni, hogy milyen nevet kapjon az új gép. Kezdeti ötletek között az „Albion” és az „Avenger” (bosszúálló) is szerepelt, de ezeket a neveket már használták más gépek. A Vickers gyár már elnevezte új gépét, mely a Valiant nevet kapta. John Slessor, aki a gépet rendelte az Avrotól, úgy gondolta „V”-vel kezdődjön ennek a a típusnak is a neve. A "V" kezdőbetű lett az angol nehézbomázók névjegye. Handley Page a Victory, az Avro a Vulcan nevet választotta.

1952. augusztus 30.-án Roly Falk végrehajtotta az első „szüz” repülést az új Vulcannal. Falk 3000 méterre vitte a gépet, majd tesztelte földközeli manőverekben is. Repülés közben levált a futómü mögött egy borító lemez. A légiirányítás figyelmeztette Falkot, hogy valami leesett a gépről és felküldtek két gépet, hogy felmérjék a kárt. A pilóták jelentették, hogy nem nagy a sérülés, így Falk engedélyt kapott a landolásra.

Az új Olympus 202 hajtómüvet a Farnborough-i Airshow előtt szerelték be. Sok extra munkát kellet elvégezni, több beállításon is változtatni kellett, mivel az új hajtómüvek jóval erősebbek voltak elődjüknél.

A Royal Air Force 1956 szeptemberében kapta meg az első Vulcanját, az XA897-t. Az XA897 Új-Zealandból visszatérve, 1956. októberében lezuhant a rossz látási viszonyok miatt a londoni Heathrow repülőtéren. A pilóta és a másodpilóta túl élte a katasztrófát, a repülő többi személyzete életét vesztette. Ezért 1957-ig, az XA595 Vulcan elkészültéig továbbképzésre küldték a leendő személyzetet. 1957. május 20.-án már öt gép érkezett a waddingtoni bázisra.

A gép eredetileg a fehér volt, hogy az atomvillanás fényét visszaverje, később rejtőszíneket kapott. A négy Bristol (Rolls-Royce) Olympus TL sugárhajtómű annyi erőt fejtett ki, mint tizennyolc mozdony. A magasan ülő pilóták a gurulás megkönnyítésére periszkópot használtak és nekik, de csak nekik volt katapultülésük, a személyzet többi tagjának már nem. Ők vész esetén csak önerőből hagyhatták el a gépet. Stratégiai radarfelderítésre is bevetették. A Vulcan hagyományos bombázóként is bevált,

Az 1982-es Falkland-szigeteki háborúban jó eredményeket ért el. Erről itt olvashatsz bővebben: A falklandi háború - Avro Vulcan akcióban

Funkció: stratégiai bombázó
Gyártó: Avro
Sorozatgyártás: 1955-1988
Rendszeresítők: Királyi Légierő (RAF)
Személyzet: 5 fős
Első felszállás: 1955
Szolgálatba állítás: 1955
Szolgálatból kivonva: 1980-as évek vége
Hajtómű: Bristol (Rolls-Royce) Olympus TL sugárhajtómű
Tolóerő: egyenként 88,99 kN
Max. sebesség: 1038 km/h
Hatótávolság: 5550 km mélyrepülésben
Legnagyobb repülési magasság: 20 000 m

 
Avro Vulcan
 
Avro Vulcan
 
Avro Vulcan
 
 
Avro Vulcan
 
Avro Vulcan
 
Avro Vulcan
 
Avro Vulcan
 
Avro Vulcan
 
Avro Vulcan
 
Avro Vulcan
 
Avro Vulcan
 
Avro Vulcan
 
Avro Vulcan
 
Avro Vulcan
 
Avro Vulcan
 
Avro Vulcan
Vulcan tölt Vulcant
Avro Vulcan
Kötelék Anglia felett
 
 

Falkland - 1982
Avro Vulcan
Repülés előtti előkészítés. A szárny alatt egy Martel antiradar rakéta
Avro Vulcan XM-597
XM-597: 1963-ban épült.
Ez a 61 gyártmány, B.Mk 2.
„Black Buck” küldetésekre módosították.
Fegyverzete: AGM-45A Shrike.
 
Black Buck Five - 1982 május 30/31:
AN/TPS-43-F légtérfigyelő radart támadott Stanley repülőterén
 
Black Buck Six - 1982 június 02/03:
TPS-44F rakétával Skyguard radart támadott Port Stanley repülőterén.
Jelenleg múzeumban van.
Avro Vulcan XM-607
XM-607: 1963-ban épült.
Ez a 71 gyártmány, B.Mk 2.
„Black Buck” küldetésekre módosították.
Fegyverzete: 1000lb. HE Iron bombák.
 
Black Buck One - 1982 április 30/május 01:
Stanley repülőterét bombázta
 
Black Buck Two - 1982 május 03/04:
Stanley repülőterét bombázta
 
Black Buck Seven - 1982 június 11:
Stanley repülőterét bombázta
 
Jelenleg a RAF waddingtoni múzeumában van.
 

Válassz repülőgépet a felső listából.

 
© Légibázis 3NR 1998-2020
 
A képen: Avro Vulcan - Forrás: Airliners, Weimeng
Design: