Az Avro Vulcan (később Hawker Siddeley Vulcan) egy négy sugárhajtóműves deltaszárnyú stratégiai nagy magasságú bombázógép. Vezető tervezők: Roy Chadwick és Stuart Davies. A kiemelkedő adottságokkal rendelkező gép a pilóták körében is nagyon kedvelt volt. Tervezését az A.V. Roe cég kezdte meg Chaddertonban, Manchaster mellett. Ekkor még forradalminak számított a deltaszárnyú bombázó ötlete, hiszen a sárkány és a szárnyak kialakítása aerodinamikailag teljesen új fejezet volt. A nagytestű gépek között a világ első deltaszárnyú repülőgépeként lehet számon tartani. A szárnyak formájának köszönhette igen jó manőverezőképességét is, ezért kedvelték a pilóták.
A terv a B35/46 nevet kapta. Nem állt rendelkezésre olyan adat, hogyan viselkedik a delta szárny alacsony és magas sebesség tartományokban, ezért az Ellátási Minisztérium először két 1/3-os modellt rendelt. Ezek az Avro 707, Type 707 Avro 707 jelzést kapták. A 707 első változatával 1949 szeptember 30.-án Esler tesztpilóta lezuhant és meghalt. A következő prototípust már katapultüléssel láttak el.
Az új prototípussal az A.V. Roe tesztpilótája Roly Falk szállt fel. A tizenöt perces repülés Boscombe Down felett teljesen lenyügözte. Különböző sebességeken több tesztet hajtottak végre Boscomve Downban és Dunsfoldban. A terveket folyamatosan javították, pl. az orrfutó szárának hosszát 23 centiméterrel vették rövidebbre. Sikerült csökkenteni a gép felszálóhosszát is.
Az új Olympus hajtómüvek nem készültek el időben, ezért a Rolls-Royce Avon RA3 hajtómüvét építették be. Az Avro csapat hosszú órákat töltött el, hogy összeálljon az új bombázó. 1952. augusztus utolsó hétvégéjén végül kinyílt a Woodford-i hangár. A repülőt matt fehér színre festették. El kellett dönteni, hogy milyen nevet kapjon az új gép. Kezdeti ötletek között az „Albion” és az „Avenger” (bosszúálló) is szerepelt, de ezeket a neveket már használták más gépek. A Vickers gyár már elnevezte új gépét, mely a Valiant nevet kapta. John Slessor, aki a gépet rendelte az Avrotól, úgy gondolta „V”-vel kezdődjön ennek a a típusnak is a neve. A "V" kezdőbetű lett az angol nehézbomázók névjegye. Handley Page a Victory, az Avro a Vulcan nevet választotta.
1952. augusztus 30.-án Roly Falk végrehajtotta az első „szüz” repülést az új Vulcannal. Falk 3000 méterre vitte a gépet, majd tesztelte földközeli manőverekben is. Repülés közben levált a futómü mögött egy borító lemez. A légiirányítás figyelmeztette Falkot, hogy valami leesett a gépről és felküldtek két gépet, hogy felmérjék a kárt. A pilóták jelentették, hogy nem nagy a sérülés, így Falk engedélyt kapott a landolásra.
Az új Olympus 202 hajtómüvet a Farnborough-i Airshow előtt szerelték be. Sok extra munkát kellet elvégezni, több beállításon is változtatni kellett, mivel az új hajtómüvek jóval erősebbek voltak elődjüknél.
A Royal Air Force 1956 szeptemberében kapta meg az első Vulcanját, az XA897-t. Az XA897 Új-Zealandból visszatérve, 1956. októberében lezuhant a rossz látási viszonyok miatt a londoni Heathrow repülőtéren. A pilóta és a másodpilóta túl élte a katasztrófát, a repülő többi személyzete életét vesztette. Ezért 1957-ig, az XA595 Vulcan elkészültéig továbbképzésre küldték a leendő személyzetet. 1957. május 20.-án már öt gép érkezett a waddingtoni bázisra.
A gép eredetileg a fehér volt, hogy az atomvillanás fényét visszaverje, később rejtőszíneket kapott. A négy Bristol (Rolls-Royce) Olympus TL sugárhajtómű annyi erőt fejtett ki, mint tizennyolc mozdony. A magasan ülő pilóták a gurulás megkönnyítésére periszkópot használtak és nekik, de csak nekik volt katapultülésük, a személyzet többi tagjának már nem. Ők vész esetén csak önerőből hagyhatták el a gépet. Stratégiai radarfelderítésre is bevetették. A Vulcan hagyományos bombázóként is bevált,
Az 1982-es Falkland-szigeteki háborúban jó eredményeket ért el. Erről itt olvashatsz bővebben: A falklandi háború - Avro Vulcan akcióban
Funkció: stratégiai bombázó
Gyártó: Avro
Sorozatgyártás: 1955-1988
Rendszeresítők: Királyi Légierő (RAF)
Személyzet: 5 fős
Első felszállás: 1955
Szolgálatba állítás: 1955
Szolgálatból kivonva: 1980-as évek vége
Hajtómű: Bristol (Rolls-Royce) Olympus TL sugárhajtómű
Tolóerő: egyenként 88,99 kN
Max. sebesség: 1038 km/h
Hatótávolság: 5550 km mélyrepülésben
Legnagyobb repülési magasság: 20 000 m |